سرویس بین الملل- دولت ترکیه با مداخله در امورداخلی سوریه و قشون کشی موجب تشدید بحران در این کشور می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، عبدالباری عطوان» سردبیر رونامه رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در واکنش به تسلط ترکیه بر شهر الباب نوشت: حضور ترکیه در الباب مشکلاتی بیشتر از گروه تروریستی داعش در این شهر ایجاد کرده و آتش بحران و تنش در سوریه را تندتر خواهد کرد.

عطوان افزود: ترکیه پس از سه هفته درگیری با عناصر گروه تروریستی داعش با پشتیبانی از نیروهای مخالف دولت سوریه موسوم به ارتش آزاد و نیروهای ویژه ترکیه توانست وارد شهر الباب در شمال سوریه شود؛ این موضوع کمک زیادی به ترکیه برای برقراری منطقه امن در شمال سوریه به طول پنج هزار کیلومتر مربع می کند که مد نظر آنکارا است.

به نوشته عطوان، اهمیت راهبردی شهر الباب این است که این شهر یکی از درهای اصلی به سمت شهر حلب بوده و می تواند از تسلط کردها بر شمال سوریه جلوگیری کرده و نقطه شروع برای اخراج آنها از شمال سوریه باشد.

سردبیر روزنامه رای الیوم یادآوری کرد که 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه در جواب پرسش خبرنگاران در خصوص هدف دوم پس از شهر الباب گفت: نیروهای

'سپر فرات' پس از آزادسازی 'الباب' از اشغال داعش به سمت دمشق برای سرنگونی نظام سوریه حرکت خواهند کرد. تصریحاتی که اردوغان پس از واکنش روسیه و خشم سوریه، از آن عقب نشینی کرد.

وی افزود: عدم پیشروی نیروهای سوریه در این شهر و تصمیم گیری برای عقب نشینی و دوری از درگیری با ترکیه در الباب جای تعجب است، اما این به معنی این نخواهد بود که سوریه حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور را خواهد پذیرفت. تصریحات علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه مبنی بر اینکه سوریه خواستار راه حل سیاسی برای این موضوع است و در صورت نیاز به گزینه نظامی دست خواهد زد و دولت دمشق حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه را به مثابه نقض حق سیادت این کشور و اشغال آن می داند.

عطوان معتقد است: بازگرداندن الباب تحت سیادت دولت سوریه با راه حل های سیاسی بسیار بعید به نظر می رسد چراکه تجربه های پیشین از جمله گردان اسکندریون و حضور نیروهای ترکیه در پایگاه نظامی بعشیقه در نزدیکی موصل در شمال عراق این امر را ثابت می کند که نیروهای ترکیه به عنوان های مختلف خواهان باقی ماندن در اراضی کشورهایی هستند که اشغال می کنند.

اردوغان که حمایت قوی از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص منطقه امن در شمال سوریه را پشت خود دارد، به سادگی از شهر الباب خارج نمی شود و آن را به سیادت دولت سوریه پس نخواهد داد، مگر اینکه آن را مجبور سازند. 

سردبیر رونامه رای الیوم معتقد است که رابطه بین ترکیه و روسیه به دلیل نزدیکی ناگهانی و سریع دونالد ترامپ و اردوغان به یکدیگر وارد تنش شده و همین موضوع در خصوص رابطه ایران با این کشور نیز رخ داده است و این موضوع از تصریحات تند دو طرف نسبت به طرف مقابل پیدا است.

به اعتقاد این تحلیلگر عرب، ترکیه موفق شد که به وجود داعش در شهر الباب پایان دهد، اما در عین الحال باب تنش هایی را گشوده است که چه بسا خشونت بارتر از حضور داعش در این شهر باشد، چرا که طرف های مقابل ترکیه، روسیه، ایران و سوریه مخالفت خود را با برقراری منطقه امن در شمال سوریه اعلام کرده و این مسئله را منوط به موافقت دولت سوریه، مشورت و هماهنگی با این دولت می دانند.

عطوان در پایان می نویسد: برخورد و تنش بین دولت سوریه با ترکیه به سرعت پیش می رود و ما معتقدیم که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران زمانی که می گوید صبر ایران در برابر اقدامات ترکیه حد و اندازه ای دارد، مزاح نمی کند و مطمئنیم که دولت سوریه تجریه گردان اسکندریون را در شمال سوریه تکرار نمی کند.