یک روزنامه روس با اشاره به آمادگی آنکارا برای درگیری با آمریکا در منبج گزارش داد که ترکیه در همین راستا شماری از نیروهای کماندوی خود را به شمال سوریه اعزام میکند.

به گزارش مرور نیوز، منابع خبری اعلام کردند که فرماندهی نیروی دریایی ترکیه شماری از تفنگداران خود را برای مشارکت در عملیات موسوم به «سپر فرات» عازم سوریه کرده است.

روزنامه «ایزویستا» روسیه با اعلام این خبر تأکید کرد که این نیروهای کماندو به شمال سوریه اعزام میشوند و آنکارا برای درگیری در این منطقه با واشنگتن اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش این روزنامه، علاوه بر تفنگداران نیروی دریایی ترکیه، شماری از کماندوهای یگانهای شناسایی و تخریب این کشور نیز به سوریه فرستاده میشوند.

در واقع اعزام نیروی کماندوی اضافی، بخشی از طرح تقویت نیروهای ترکیه در منطقه منبج است و احتمالا این شهر طی روزهای آتی شاهد کشمکش سیاسی-دیپلماتیک جدی خواهد بود.

رسانه های کُرد نیز تصاویری از تحرکات نیروهای آمریکایی در منطقه منبج منتشر کردند و «جف دیویس» سخنگوی رسمی پنتاگون تأکید کرد که این یگانهای آمریکایی به منبج اعزام شدند تا اجازه ندهند نیروهای سوری آن را آزاد و یا ترکیه آن را اشغال کند.

«ایوان کونووالوف» رئیس مرکز وضعیت استراتژیکی روسیه بر این باور است که گفتگو میان نظامیان روسیه، ترکیه و آمریکا به کاهش میزان تنش کمک خواهد کرد، «هر چند که درگیری واقعی در شمال سوریه در آینده خواهد بود».

وی میگوید که «وضعیت منبج بسیار پیچیده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به خاطر مسائل داخلی این کشور باید در برابر مردم خود نشان دهد که در مبارزه با کردهای سوریه موفق است. ولی روسیه و آمریکا به وضوح اعلام کرد که به وی اجازه نخواهند داد که منبج را اشغال کند. در واقع این موضعگیری از سوی همپیمانان ترکیه به ویژه آمریکا به منزله از پشت خنجر زدن آنکاراست».

کونووالوف در پایان با بیان اینکه شمال سوریه موضع چانه زنیهای سیاسی جدی خواهد شد، تصریح کرد که «افزایش نیروهای ترکیه در این وضعیت یک اقدام منطقی است؛ زیرا اردوغان باید آبروی خود را حفظ و اثبات کند که از آمریکا و کردها هر چند به صورت نمادین امتیاز گرفته است».