حملات ددمنشانه ائتلاف متجاوز سعودی به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن طی 2 سال اخیر، تاکنون نتیجه‌ای جز شکستهای متوالی ریاض و تقویت مقاومت، ایستادگی و قدرت نظامی نیروهای یمنی به دنبال نداشته است.

به گزارش مرور نیوز یمنی ها 2 سال است در بزرگترین زندان تاریخ بشر محبوس هستند و تحت ظالمانه ترین محاصره هوایی، زمینی و دریایی قرار دارند و حتی از دریافت مایحتاج اولیه زندگی، مواد غذایی و دارویی به بهانه احتمال ورود سلاح به این کشور محروم هستند. جنایت های وحشیانه و قرون وسطایی ثروتمندترین کشور عربی علیه فقیرترین کشور عربی تاکنون نتوانسته تا ملت یمن را به زانو درآورد. مردم یمن با وجود تمامی ظلم و ستم هایی که بر آنها می رود و تنگناهایی اقتصادی و معیشتی گسترده ای که با آن مواجه هستند، تا بدین لحظه در برابر اطماع سعودیهای کودک کُش سر خم فرود نیاورده اند.

مردم یمن و گروه‌های مقاومت این کشور و در رأس آنها جنبش «أنصارالله» از دو سال گذشته تاکنون سیاست مقاومت مسلحانه در برابر سعودیهای جنایتکار را در پیش گرفته اند. دفاع مردمی یمنی ها به عنوان یک مقاومت مشروع ملی در برابر اشغالگر ، تهاجم خارجی و تروریسم سازمان یافته بین المللی است و هیچ تفاوتی با مقاومت پارتیزان های فرانسوی در برابر ارتش هیتلر در جنگ جهانی دوم و یا سایر نمونه های مشابه ندارد. مردم یمن تنها رمز پیروزی در برابر دشمنی سعودی را تداوم مقاومت مسلحانه و مشروع خود می دانند و قصد ندارند از آن دست بکشند.

بنابر آمار رسمی اعلام شده 17 میلیون یمنی فاقد امنیت غذایی و 7 میلیون نفر در معرض قحطی قرار دارند؛ کشتار روزانه زنان و کودکان، افراد بی دفاع، تخریب بیمارستان ها، مدارس، مساجد ، منازل مسکونی و ... در مقابل چشمان سازمان ملل و سازمان های مدعی حقوق بشر و خروج حیرت آور عربستان از لیست کشورهای کودک کش سازمان ملل در برابر تهدید به قطع کمک های مالی جای تأسف و تأمل دارد.

در حملات ائتلاف سعودی به یمن در طول این مدت همچنین قریب به 35 هزار نفر شهید و زخمی شدند که زنان و کودکان 10 هزار نفر از آنها را دربرمی‌گیرند. این ائتلاف در جریان حملات خود از تسلیحات مدرن جنگی از جمله 250 جنگنده پیشرفته، 50 کشتی جنگی و ناو هواپیمابر و 80 پهپاد استفاده کرده است. بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی معتقدند که به دلیل نوع تسلیحات به کارگرفته شده علیه مردم یمن توسط سعودیها، حجم تلفات به جای مانده از نظامیان و غیرنظامیان یمنی بسیار فراتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها عنوان شده است.

از رسوایی جنگ‌افروزان سعودی تا تقویت قدرت نظامی نیروهای یمنی

ریاض گمان می‌کرد که یمن به دلیل ضعف در برخورداری از تسلیحات پیشرفته جنگی و عدم بهره‌مندی از جدیدترین تاکتیک‌های نظامی، توانایی مقابله با یک ائتلاف چندجانبه را ندارد آنچه که سعودیها پیش از آغاز تجاوز نظامی به یمن فکر آن را نمی‌کردند، مقاومت جانانه مردم و نیروهای نظامی این کشور بود. عربستان سعودی گمان می‌کرد که یمن به دلیل ضعف در برخورداری از تسلیحات پیشرفته جنگی و عدم بهره‌مندی از جدیدترین تاکتیک‌های نظامی، به هیچ وجه توانایی مقابله با یک ائتلاف چندجانبه در عرصه میدانی را ندارد و در یک بازه زمانی بسیار محدود به زانو درخواهد آمد. با این حال، مقاومت مردم یمن از یک سوی و قدرت نظامی ارتش این کشور از سوی دیگر، موجبات غافلگیری سعودیها را فراهم آورد و آنها دریافتند که در ارزیابی میزان قدرت طرف مقابل خود دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.

در طول مدت زمانی که حملات ددمنشانه سعودیها به مناطق مختلف یمن سپری می شود، نه تنها قدرت نظامی این کشور کاسته نشده که تقویت نیز شده است. قریب به یک ماه پیش، مقامات یمنی از سلسله پهپادهای خود که ساخت داخل نیز هست، پرده برداشتند. در همین ارتباط، «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن به همراه شماری از مقامات سیاسی و نظامی این کشور نخستین نمایشگاه پهپادهای تولید شده را افتتاح کرد. الصماد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه تاکید کرد: «دستاورد یگان موشکی و بخش تولید پهپاد بعد از 700 روز تجاوز سعودی ها، نشانگر روحیه بالا و شخصیت بی نظیر یمنی ها است». در خصوص جزئیات پهپادهای ساخت نیروهای یمنی می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

۱- پهپاد «راصد»: طول: 100 سانتی متر/ طول هر بال: 220 سانتی متر/ مدت زمان پرواز: 120 دقیقه/ مسافت پرواز: 35 کیلومتر/ موتور برقی.

ماموریت های پهپاد راصد: رصد اهداف، نظارت لحظه ای بر میدان نبرد و تصحیح مدیریت آتش.

۲- پهپاد «قاصف ۱»: طول: 250 سانتی متر/ طول بال: 300 سانتی متر/ مدت زمان پرواز: 120 دقیقه/ مسافت پرواز: 150 کیلومتر/ محرک بنزین/ حامل کلاهک جنگی 30 کیلوگرمی.

ماموریت پهپاد قاصف ۱: مجهز به سیستم هوشمند رصد هدف و سپس هدف قرار دادن آن و مجهز شده به انواع کلاهک های جنگی.

۳- پهپاد «هدهد ۱»: طول: 150 سانتی متر/ طول بال: 190 سانتی متر/ مدت زمان پرواز: 90 دقیقه/ مسافت پرواز: 30 کیومتر.

ماموریت پهپاد هدهد ۱: رصد اهداف و مشخص کردن تجهیزات و تحرکات در تجمعات دشمن.

۴- پهپاد «رقیب»: طول: 100 سانتی متر/ طول بال: ۱۴۰/ مدت زمان پرواز: 90 دقیقه/ مسافت پرواز: 15 کیلومتر

ماموریت پهپاد رقیب: رصد مستقیم اهداف و میدان نبرد، مشخص کردن تجهیزات و تحرکات در تجمعات دشمن و تصحیح مدیریت آتش.

ریاض از زمان آغاز تجاوز نظامی به یمن متحمل شکستهای فراوانی شده است که از جمله آنها می توان به مواجهه آن با یک بحران اقتصادی خفه کننده اشاره کرد عربستان سعودی از زمان آغاز تجاوز نظامی به مردم بی دفاع و بی گناه یمن متحمل شکست های فراوانی شده است که از جمله آنها می توان به مواجهه آن با یک بحران اقتصادی خفه کننده اشاره کرد. تازه‌ترین داده های آماری در عربستان سعودی حاکی از آن است که کسری بودجه این کشور با ثبت یک رکورد جدید به بالاترین سطح خود طی 16 سال گذشته رسیده است. طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت دارایی عربستان سعودی در این زمینه، سعودی ها در سال 2015 با کسری بودجه 362 میلیارد ریال (۱۰۰ میلیارد دلار) بالاترین سطح کسری طی 16 سال اخیر را تجربه کرده اند که مهمترین دلیل این بحران، کاهش 51 درصدی درآمدهای نفتی ریاض اعلام شده است. علاوه بر این، آمار کسری بودجه عربستان سعودی در سال 2016 با بیش از 79 میلیارد دلار برای سومین سال پیاپی به ثبت رسید که خود، یکی از ناکامی های بزرگ دوران پادشاهی ملک سلمان بن عبدالعزیز محسوب می شود.

از رسوایی جنگ‌افروزان سعودی تا تقویت قدرت نظامی نیروهای یمنی

واقعیت این است که سعودیها در تجاوز نظامی علیه یمن از حمایت‌های بین‌المللی نیز برخوردار هستند. کشورهای غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا مسئولیت جزئی نه چندان اندک از جنایت‌های جنگی ائتلاف سعودی در یمن را برعهده دارند. امروز دیگر حمایت‌های تسلیحاتی کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا از متجاوزان سعودی بر هیچکس پوشیده نیست. در همین ارتباط، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با انتشار گزارشی از امضای توافقنامه‌های تسلیحاتی محرمانه میان لندن و ریاض خبر داده و اعلام کرد: «به موجب این توافقنامه‌ها دولت انگلیس اقدام به فروش جنگ‌افزارهای پیشرفته به ریاض می‌کند».

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا نیز بدون هیچگونه توجهی به قوانین بین‌المللی و اصول حقوق بشری همواره با فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به عربستان سعودی، موجبات شهادت و زخمی شدن هزاران یمنی‌ را فراهم آورده است. تسلیحات ممنوعه بین‌المللی از جمله بمب‌های خوشه‌ای که امروز بی‌وقفه بر سَر مردم یمن ریخته می‌شوند، عمدتا ساخت کشورهای آمریکا و انگلیس هستند. حجم بهره‌برداری از این تسلیحات علیه مردم بی‌دفاع یمن به اندازه‌ای بوده است که حتی ائتلاف متجاوز سعودی نیز نتوانست بر استفاده از آنها سرپوش بگذارد. در همین ارتباط، احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف در اظهاراتی که حاکی از اذعان به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه مردم یمن بود، چندی پیش گفت: «از این بمب‌ها به صورت محدود و برای هدف قرار دادن اهداف مشخص استفاده شده است!»

کار به جایی رسیده است که سعودیها، خود نیز قادر به طرح ادعای موفقیت عملیات «طوفان قاطعانه» در یمن نیستند در حال حاضر، کار به جایی رسیده است که سعودیها، خود نیز قادر به طرح ادعای موفقیت عملیات «طوفان قاطعانه» در یمن نیستند. آنها به خوبی می دانند که این عملیات نتوانسته اهداف مورد نظر آنها را تأمین کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه رژیم سعودی در حال حاضر به دنبال یافتن یک پایان آبرومندانه برای جنگ علیه یمن می‌گردد؛ پایانی که بتواند به وسیله آن بر دو سال جنایت جنگی علیه یک ملت بی دفاع و بی گناه سرپوش بگذارد.

علاوه بر آنچه که ذکر شد، برخی از اخبار حاکی از آن هستند که عربستان سعودی پس از متحمل شدن شکست سنگین در شهر «حلب» سوریه و تار و مار شدن مزدورانش در این شهر توسط ارتش و نیروهای مقاومت سوری، در حال انتقال بخشی از تروریست های تکفیری از سوریه به یمن است. سعودیها قصد دارند از این طریق، ضمن تقویت گروه تروریستی تکفیری القاعده در نقاط مختلف یمن، قدرت انصارالله را تضعیف کنند. در واقع، به نظر می رسد که این اقدام، آخرین حربه سعودیها برای شکست جنبش أنصارالله و کمیته های مردمی یمن باشد.