وزیر خارجه اسلوونی که در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به «عشق‌آباد» سفر کرده با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد.

به گزارش مرور نیوز، وزیر خارجه اسلوونی که در رأس هیأت سیاسی و اقتصادی به «عشق‌آباد» سفر کرده با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و بر توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات بین 2 کشور تأکید کردند.

روزنامه «ترکمنستان بیطرف» چاپ عشق‌آباد، در گزارشی ضمن تأیید این مطلب تصریح کرد: «کارل ویکتور اریاوتس» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلوونی که به منظور حضور در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوجانبه به عشق‌آباد سفر کرده‌ شب گذشته با «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد.

در این گزارش آمده است: در این دیدار 2 طرف طیف وسیعی از مسائل در ارتباط با روند فعلی و دورنمای روابط و همکاری‌های دوجانبه، چند جانبه و تعاملات در عرصه بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

چگونگی گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری، حمل و نقل و ترانزیت کالا، همکاری‌های ورزشی، گردشگری، انسانی و علمی بین «‌لیوبلیانا» و عشق‌آباد از دیگر محورهای مذاکرات وزیر خارجه اسلوونی با رئیس جمهور ترکمنستان اعلام شده‌ است.

رئیس جمهور ترکمنستان در این ملات تأکید کرد: عشق‏‌آباد به گسترش همکاری با کشورهای اتحادیه اروپا از جمله اسلوونی اهمیت خاصی قائل است و آمادگی دارد مناسبات همه جانبه با این کشور را بیش از پیش توسعه و گسترش دهد.

به نظر طرفین صنعت داروسازی، فناوری نوین، ارتباطات، مخابرات، تجهیزات و نیز سازماندهی و برگزاری مسابقه بین‏‌المللی ورزشی از دیگر بخش‌های آینده‏‌دار هستند که ترکمنستان و اسلوونی می‏‌توانند در این زمینه همکاری کنند.

روز گذشته در عشق‌آباد اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و اسلوونی با حضور مقامات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و فعالان تجاری بخش خصوصی و دولتی 2 کشور برگزار شد.

در پایان این اجلاس یادداشت تفاهم مربوطه توسط وزرای امور خارجه 2 کشور به امضاء رسید.

رئیس جمهور ترکمنستان در سال 2015 میلادی به اسلوونی سفر کرد که در آن بسته اسناد همکاری دوجانبه امضا شده است.