فضای برگزاری اجلاس اخیر آیپک نسبت به اجلاس سال‌های اخیر متفاوت بود. صهیونیست‌ها پیروزی ترامپ را به نفع رژیم صهیونیستی تلقی می‌کنند. بااین‌حال اقدامات عملی دونالد ترامپ در قبال این رژیم فضای واقعی را ترسیم خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، برگزاری اجلاس سالانه آیپک در روزهای اخیر مناسبات رژیم صهیونیستی و ایالات‌متحده آمریکا را موردتوجه رسانه‌ها قرار داد. کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل از بزرگ‌ترین گروه‌های لابی صهیونیست‌ها در آمریکا است. این کمیته که به آیپک معروف شده است، سالانه میلیون‌ها دلار برای احیای فلسفه وجودی خود هزینه می‌کند. آیپک حروف نخستین عبارت انگلیسی «American Israel Public Affairs Committee» است. نفوذ بر سیاست‌های واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی مهم‌ترین کار ویژه این کمیته را شکل می‌دهد.

آیپک در سال 1951 شکل گرفته است و از آن زمان به دنبال لابی‌گری برای نیازهای رژیم صهیونیستی در ایالات‌متحده آمریکا بوده است. برگزاری اجلاس امسال آیپک با یک اتفاق بزرگ همراه بوده است. پیروزی دونالد ترامپ مهم‌ترین اتفاق برای این کمیته محسوب می‌شود؛ چراکه به نظر می‌رسد ترامپ برای تحقق اهداف صهیونیست‌ها تلاش بیشتری خواهد داشت. بر این اساس رویکرد دولت پیشین ایالات‌متحده آمریکا موردانتقاد اجلاس امسال بود.

قطعنامه 2334 شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی از داغ­های دولت اوباما بر مناسبات واشنگتن و تل‌آویو بود. عدم وتوی این قطعنامه از سوی دولت اوباما که در اجلاس اخیر آیپک موردتوجه جدی قرار داشت، فضایی ضد سازمان ملل متحد به این اجلاس بخشید. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی این موضوع را به‌سختی فراموش خواهد کرد. تصمیم اخیر دولت نتانیاهو برای کاهش کمک‌های رژیم صهیونیستی به سازمان ملل از نمونه‌های برجسته این مسئله است.

مقامات آمریکا عدم وتوی قطعنامه مذکور از سوی دولت پیشین آمریکا را به باد انتقاد گرفته‌اند. پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل ازجمله افرادی بودند که انتقاد جدی به عملکرد دولت اوباما در این قضیه وارد کرده‌اند.

توجه به موضوع ایران در اجلاس اخیر آیپک از محورهای مهم دیگر بود که این بحث نیز موجب شد، انتقاد دیگری به عملکرد دولت پیشین ایالات‌متحده آمریکا مطرح شود. دلیل این موضوع نیز به توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 برمی‌گشت که سخنرانان این اجلاس مدعی بودند که دولت اوباما امتیازات بسیاری به ایران اعطا کرده است. آن‌ها برای متهم کردن ایران به ادعاهای بی‌اساس پناه بردند تا موضوع ضدیت با جمهوری اسلامی ایران را برجسته سازند.

آزمایش‌های موشکی و بحث تروریسم دو محور عمده در ادعاهای دروغین اجلاس آیپک علیه ایران بود. تأکید بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران به خاطر موارد مذکور در این اجلاس موردتوجه قرار گرفت.

به نظر می‌رسد اجلاس اخیر آیپک در حالی برگزار شد که صهیونیست‌ها امیدهایی برای افزایش حمایت‌های ایالات‌متحده از رژیم صهیونیستی دارند. مطرح‌شدن بحث انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس از سوی دولت ترامپ از مهم‌ترین امیدواری‌های صهیونیست‌ها به‌حساب می‌آید. دولت ترامپ در حالی این موضوع را مطرح کرده است که دولت‌های پیشین ایالات‌متحده آمریکا جدیت چندانی برای تحقق بخشیدن این موضوع نداشتند. بااین‌حال ترامپ در ابتدای مسیر خود قرار دارد و احتمال می‌رود وی در این طرح نیز به‌مانند طرح‌های اخیر خود شکست بخورد.

انتخاب فریدمن به‌عنوان سفیر جدید آمریکا در تل‌آویو نیز از اتفاق‌هایی بود که امیدواری صهیونیست‌ها برای بحث انتقال پایتخت را بیشتر کرده است؛ چراکه فریدمن از حامیان چنین موضوعی به شمار می‌آید و دیدگاه‌های نزدیکی به ترامپ در مورد رژیم صهیونیستی دارد. درمجموع می‌توان گفت که فضای برگزاری اجلاس اخیر آیپک نسبت به اجلاس سال‌های اخیر متفاوت بود. صهیونیست‌ها پیروزی ترامپ را به نفع رژیم صهیونیستی تلقی می‌کنند. بااین‌حال اقدامات عملی دونالد ترامپ در قبال این رژیم فضای واقعی را ترسیم خواهد کرد.