دبیر کل سازمان ملل تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت شهرک جدید در کرانه باختری را محکوم کرد.

به گزارش مرور نیوز، "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل از اقدام کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای تأیید ساخت شهرک جدید در کرانه اشغال‌شده باختری ابراز تأسف کرد و گفت که این اقدام چشم‌انداز صلح و راهکار دو دولتی را تهدید می‌کند.

کابینۀ رژیم صهیونیستی به تازگی و برای اولین بار در 20 سال اخیر، ساخت شهرکی جدید را در سرزمین‌های اشغال‌شده تصویب کرده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد این شهرک جدید نزدیک شهرک امک شیلو و شهر فلسطینی رام الله در کرانۀ باختری ساخته خواهد شد.

هیئت‌ وزیران اسرائیل همچنین ساخت 2 هزار واحد مسکونی از 5 هزار و 700 واحدی را که دو ماه پیش برنامۀ ساخت آن‌ها اعلام شد، تصویب کرد.

آنان همچنین مالکیت 90 هکتار اراضی فلسطین را که نزدیک شهرک اسرائیلی «الی» در شمال رام الله قرار دارد، از فلسطینیان سلب کردند.

مقامات فلسطینی نیز بلافاصله مصوبات اخیر رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، گفت این مصوبات بار دیگر ثابت می‌کند اسرائیل الزامات ثبات و صلح را نادیده می‌گیرد و تنها به دنبال راضی کردن شهرک‌نشینان اسرائیلی است.

وی گفت‌ اسراییل بیشتر از این‌که به اقدامات لازم برای برقراری صلح و ثبات پایبند باشد، به جلب نظر شهرک‌نشین‌ها متعهد است.

مصوبات رژیم صهیونیستی برای تداوم شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی با قطعنامه‌ای که چندی پیش در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد، مغایرت دارد.

شورای امنیت سازمان ملل، جمعه 3 دی 1395، قطعنامۀ‌ توقف فوری شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع امریکا (دوران باراک اوباما) تصویب کرد.

در این قطعنامه تأکید شده است شهرک‌سازی‌های اسرائیل «فاقد اعتبار قانونی است و نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.»

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نتانیاهو مذاکراتی را با ترامپ برای جلب حمایت وی از تداوم شهرک‌سازی داشته است.

«ادارۀ مرکزی آمار اسرائیل»، 2 فروردین 1396، اعلام کرد سال گذشتۀ میلادی 2 هزار و 630 واحد مسکونی در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری احداث‌شده که در مقایسه با سال 2015، حدود 40 درصد افزایش داشته است.

حدود 600 هزار اسرائیلی در بیش از 230 شهرک غیرقانونی که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری ازجمله شرق بیت‌المقدس ساخته است، زندگی می‌کنند.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شده در سال 1967 هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه امتناع می‌کند.