به گزارش مرور نیوز، شرکت سعودی اوجیه که در حوزه‌های ساخت‌ و ساز و توسعه املاک و مستغلات، مخابرات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، در سال 1978 از سوی رفیق الحریری نخست وزیر پیشین لبنان تاسیس شد و در کشورهای مختلف فعالیت می کند. دفتر مرکزی این شرکت در ریاض پایتخت عربستان است و سهامدار اصلی آن نیز سعد الحریری است.
در سال های اخیر این شرکت با مشکلات مالی بسیار زیادی روبرو و مجبور به اخراج بسیاری از کارکنان خود در نقاط مختلف دنیا شد.
روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارش امروز خود از اعتراض برخی از کارکنان فرانسوی شرکت اوجیه به اعطای عالی ترین نشانه فرانسه از سوی «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری این کشور به الحریری در جریان دیدار روز دوشنبه وی از پاریس، خبر داد.
یکی از این افراد می گوید: «هنوز جهنمی را که در آن به سر بردیم و ده ماه بدون حقوق سپری کردیم از یاد نبرده ایم. فقط سعی می کردیم زنده بمانیم.» وی افزود: «بعضی از همکاران تا مرز خود کشی پیش رفتند!» او درباره اعطای نشان افتخار به الحریری گفت: «وقتی خبر را شنیدیم احساس اشمئزاز به ما دست داد چون الحریری به ما بی اعتنایی کرد و کاری برایمان انجام نداد.»
از سوی دیگر، شهروندان سعودی نیز با راه انداخت هشتگ «سعودی اوجیه بدون حقوق» از الحریری خواستند تا حقوق کارکنان این شرکت را که از کشورهای مختلف هستند پرداخت کند؛ به ویژه اینکه او اخیرا به همراه «سلمان بن عبدالعزیز» پس از پایان نشست اتحادیه عرب از اردن به ریاض آمد.
«داوود الشریان» مجری تلویزیونی سعودی در برنامه خود در شبکه «ام.بی.سی» (MBC)، شرکت سعودی اوجیه را به باد انتقاد گرفت و سوال کرد: «چرا الحریری حق کارکنان را به آنها نمی دهد؟ او نه فقط 2 میلیارد ریال بدهی اش را که می تواند 46 میلیارد ریال پرداخت کند؛ البته به شرطی که بخواهد!»
وی افزود: «چطور کارکنان فرانسوی توانستند حقوق خود را بگیرند اما شهروندان سعودی قادر به این کار نشده اند؟»
الشریان گفت که شرکت سعودی اوجیه از محل اجرای پروژه های مختلف در سعودی، میلیاردها ریال کسب می کند اما حق کارکنان سعودی اش را پرداخت نمی کند. وی از وزارت کار سعودی به خاطر اتخاذ نکردن اقدامات عملی و فوری برای کمک به کارمندان و کارگران این شرکت انتقاد کرد و گفت: «کارگران خارجی شرکت به کشورهای خود برمی گردند و درباره کشور بدگویی می کنند.»
«عدنان النعیم» نماینده وزارت کار سعودی که در این برنامه حضور پیدا کرده بود گفت: «در ماه اوت سال گذشته بخشنامه هایی برای حل مشکل کارگران شرکت تصویب شد و وزارتخانه این کارگران را مخیر بین باقی ماندن در کشور و ترک آن کرد.» وی خاطر نشان کرد که تعداد کارکنان شرکت اعم از سعودی و خارجی بالغ بر 32 هزار نفر است.
الشریان با انتقاد از النعیم، به 15 هزار کارگر «قربانی سعودی اوجیه» اشاره کرد که بدون دریافت حقوق از کشور اخراج شده اند. النعیم در پاسخ تاکید کرد که وکیل هایی برای این افراد تعیین شده تا ضمن مستند کردن حقوق آنها، مساله را تا پایان پیگیری کنند.
برنامه شبکه MBC موجی از اظهار نظرها و انتقادها را در شبکه های ارتباط جمعی به دنبال داشت. برخی از کارکنان این شرکت با به اشتراک گذاشتن کلیپ های ویدیویی، خواستار پرداخت حقوق خود عقب افتاده خود از چند ماه پیش شدند. برخی دیگر نیز در پیام هایی، این اتفاق را «اوج مسخره بازی» خوانده و تاکید کردند که شرکت سعودی اوجیه «همه حقوق خود را از دولت دریافت کرده اما آنها را در حساب های خود در بانک های فرانسه به ودیعه گذاشته است و به طور حتم بعضی ها با حریری در این پول ها شریک هستند.»