امروز دو تن از قدرتمندترین نمایندگان اقتصادی دنیا با هم دیدار خواهند کرد که این دیدار بخصوص برای آلمان اهمیت بالایی دارد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه "هانوفرشه آلگماینه سایتونگ"، دو تن از قدرتمندترین مردان جهان، امروز (پنج شنبه) با هم دیدار می کنند. این دو (ترامپ و جین پینگ) نمایندگان بزرگترین اقتصادهای ملی دنیا هستند. یک موضوع تاپ در دیدار آن ها که به آن پرداخته خواهد شد مسئله سیاست تجاری است.

دنیا با هیجان زیادی در انتظار این دیدار مهم در فلوریدا بوده که به آلمان هم مربوط می شود. آلمان نیز مانند چین جزو قدرتمندترین شرکای تجاری آمریکا محسوب شده و مانند چین در تجارت با آمریکایی ها دارای مازاد بزرگی است. دولت آمریکا کسری تجاری بزرگی دارد و چین و آلمان را متهم کرده است که سیاست های ناعادلانه ای را به هزینه آمریکا انجام می دهند.

نویسنده در ادامه این پرسش را مطرح می کند که آیا برلین و پکن در یک قایق می نشینند؟ "مارسل فراتسشر"، رئیس انستیتو تحقیقات اقتصادی آلمان در این باره گفته است که آلمان و چین در برابر آمریکا در شرایط دشوار یکسانی قرار دارند.

ترامپ چین و آلمان را به عنوان دشمن و رقیب خود می داند که هر دو به شدت وابسته به صادرات هستند. از این رو این بخصوص به نفعع چین و آلمان است که خواستار مرزهای باز و تجارت آزاد شوند.

رئیس انستیتو ایفوی آلمان بر این عقیده است که رئیس جمهور چین در دیدار با رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد ترامپ را از این مسئله منصرف کند که با تعرفه های تنبیهی و مداخلات دیگر مبادلات تجاری چین و آمریکا را دچار اختلال کند. البته حتی اگر "شی جین پینگ" موفق شود از تحریم های آمریکا علیه چین جلوگیری کند این به مفهوم بهبود اوضاع برای آلمان نیست. بنابراین ترامپ تحت فشار قرار دارد که وعده های انتخاباتی خود را برآورده کند و متاسفانه اقدام علیه واردات از دیگر کشورها یکی از این وعده هاست.

رئیس جمهور آمریکا با شعار " اول آمریکا" از جمله وعده داده است که دوباره شغل های صنعتی بیشتری در این کشور ایجاد کند. بنابراین خطر سیاست اقتصاد حمایتی از طرف ترامپ و گمرکات بالا برای واردات از جمله از آلمان وجود دارد.

به گفته یکی از کارشناسان یک موسسه اقتصادی چینی- آلمانی اگر ترامپ وعده های اقتصادی خود را اجرایی کرده و موانع تجاری علیه چین وضع کند، انتظار می رود که پکن اقدامات متقابل را در پیش گرفته و دنیا در آستانه یک جنگ تجاری قرار گیرد. آمریکا با سیاست های فعلی خود پویایی تجارت کل جهانی را به خطر انداخته که آلمان نیز به عنوان یک کشور صادر کننده به آن علاقه ای ندارد. آلمان به شرکای مطمئن در تجارت جهانی نیاز دارد و چین در این راستا اهمیت زیادی دارد.