با گسترش دایره اعتراضات مسالمت‌آمیز در تونس، روز جمعه در چندین استان این کشور اعتراضاتی درباره وضعیت فعلی تونس و درخواست برای توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز به نوشته روزنامه رای الیوم، استان تطاوین واقع در جنوب تونس از روز سه شنبه گذشته شاهد اعتراضات و تحصن افراد جویای کار است. این معترضان از مسئولان تونسی می‌خواهند راه حل‌هایی فوری برای مشکلات این استان و در راس آنها مشکل بیکاری ارائه کنند.

استان بزرگ تطاوین که حدود یک سوم مساحت تونس را تشکیل می‌دهد، بالاترین نرخ بیکاری نسبت به سایر استان‌ها دارد و نرخ بیکاری در این استان 30 درصد است. ساکنان تطاوین خواستار اختصاص بخشی از درآمدهای شرکت‌های نفتی به پروژه‌های اجتماعی استان هستند.

روز جمعه اعتراضات به دیگر استان‌های تونس از جمله الکاف، القیروان، قفصه، المهدیه، سیدی بوزید و القصرین نیز سرایت کرد.

در این اعتراضات شرکت کنندگان خواستار بهبود شرایط معیشتی شدند و از دولت خواستند به تعهدات خود در آغاز اجرای پروژه‌های توسعه که سال‌ها به تاخیر افتاده‌اند عمل کرده و با برخی نهادها و موسسه‌های در آستانه ورشکستگی تسویه حساب کند.

تاکنون اعتراضات در تونس به شکل مسالمت آمیز بوده است اما برخی احزاب سیاسی هشدار دادند که احتمال دارد این اعتراضات در سایه شرایط امنیتی کشور به آشوب تبدیل شود.

دانشجویان تونسی نیز که روز جمعه را "روز خشم" خوانده بودند، خشونت نیروهای پلیس در جریان تظاهرات دانشجویی روز سه شنبه را محکوم کردند.

در تظاهرات "روز خشم" حدود 200 تا 300 معترض در خیابان الحبیب بورقیبه تجمع کردند. نیروهای امنیتی با حدود 30 دستگاه خودرو پلیس در محل مستقر بودند.

دانشجویان معترض پس از سر دادن شعارهایی تلاش کردند وارد ساختمان وزارت کشور شوند اما پلیس مانع آنها شد.

در درگیری‌های روز سه شنبه 42 دانشجوی دانشکده حقوق زخمی شدند که حال پنج تن از آنها وخیم است.

تحصن روز سه شنبه در اعتراض به تصمیم وزرا برای تغییر شروط قبولی در موسسه عالی قضائی بود.