دولت نظامی تایلند روز سه شنبه اختصاص 13.5 میلیارد بات (393 میلیون دلار) برای خرید یک فروند زیردریایی چینی را تایید کرد.

به گزارش مرور نیوز، 'کونگ چیپ تانتراوانیچ' سخنگوی وزارت دفاع تایلند اعلام کرد که کابینه این کشور از پیشنهاد نیروی دریایی سلطنتی برای خرید این زیردریایی حمایت کرده است.
به نوشته تارنمای 'بانکوک پست'، وی پس از شکل گرفتن شایعاتی در مورد پنهان کاری دولت تایلند در مورد این خرید نظامی، گفت: ما تا به حال به هیچ وجه قصد پنهان کردن موضوع را نداشته ایم، اما این مساله باید به تصویب کابینه می رسید تا به رسانه ها منتقل شود.
فروش زیردریایی آخرین معامله نظامی بین پکن و بانکوک است و دو کشور پس از کودتای سال 2014 روابط نظامی نزدیک تری برقرار کرده اند.
این کشور جنوب شرقی آسیا در حال حاضر ده ها تانک ساخت چین را خریداری کرده است و قصد دارد سه فروند زیردریایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار خریداری کند.
خرید یک فروند از این زیردریایی ها روز دوشنبه، یک هفته پس از تصویب کابینه تایلند علنی شد و پس از آن برخی رسانه ها شائبه عدم شفافیت دولت را در خرید نظامی مطرح کردند.
این در حالی است که دولت نظامی تایلند بهمن ماه سال گذشته نخستین بودجه 13 میلیارد و 500 میلیون باتی (380 میلیون دلاری) را برای خرید زیردریایی از چین تایید کرده بود و به تصویب نیاز داشت.
زیردریایی ها که تایلند از چین خریداری می کند از مدل 'یوان اس.26.تی' است که به پیشرفته ترین تجهیزات مجهز می باشد، اما چینی ها بیشترین خدمات پس از فروش را به مشتری می دهند.
انتظار می رود نخستین زیردریایی طی 6 سال آینده وارد نیروی دریایی تایلند شود.
روابط تایلند با چین پس از سردی در مناسبات بانکوک - واشنگتن قدیمی ترین متحد آمریکا در جنوب شرق آسیا بدنبال کودتای سال 2014 میلادی در تایلند تقویت شد.
مالزی در حال حاضر از 2 زیردریایی در منطقه بهره مند است و سنگاپور دارای چهار زیردریایی است.
ویتنام دیگر کشور جنوب شرق آسیا نیز دارای 6 زیردریایی است و اندونزی نیز روند جایگزینی زیردریایی های قدیمی آلمانی را با سه فروند زیردریایی جدید ساخت کره جنوبی طی می کند.