«رابرت دیوید استیل» معتقد است حمله شیمیایی خان شیخون نتیجه همکاری سناتور جان مک کین و جان برنان رئیس پیشین سازمان سیا، و مشاور امنیت ملی ترامپ با همکاری اسرائیل و عربستان بود.

به گزارش مرور نیوز، حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه از سوی واشنگتن اولین اقدام تهاجمی در بحران سوریه از سوی دولت جدید امریکا به شمار می رفت. اقدامی که به بهانه حمله ساختگی شیمیایی ارتش سوریه در منطقه «خان شیخون» صورت گرفت. امری که از سوی مسکو و دمشق رد شد و مسکو اعلام کرد ارتش سوریه یک انبار حاوی تسلیحات شیمیایی مرتبط با معارضان سوری را بمباران کرده است.

حتی درخواست ایران و روسیه برای بررسی حمله شیمیایی «خان شیخون» در سازمان منع تسلیحات شیمیایی و اعزام کمیته حقیقت یاب رد می شود که نشان از سناریوهای محتمل پشت این حمله را بیش از پیش نمایان می کند.

یکی از افرادی که پس از این حمله مواضعی همراه با استنادات متقن گرفته «رابرت دیوید استیل» مامور سابق سیا بوده است که در گفتگوهای متعدد و یادداشتها و تحلیلهای گوناگون پرده از پشت پرده حمله شیمیایی در «خان شیخون» سوریه برداشته است.

«رابرت دیوید استیل» نیز مواضع قبلی خود در خصوص این حمله را مورد تأکید قرار داد و گفت: ادعای وزیر دفاع آمریکا در خصوص اینکه دولت سوریه هنوز تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد کذب است. این ادعاها سنخیتی با واقعیات موجود ندارد و حمله امریکا به ادلب و طرح این ادعاها دادن آدرس اشتباه است.

وی در این خصوص افزود: از منابعی مطلع هستم که این تهاجم توسط سناتور جان مک کین و جان برنان رئیس پیشین سازمان سیا و نیز مشاور امنیت ملی ترامپ هربرت مک مستر که به وی نیز خیانت کرد، برنامه ریزی شد.

وی تصریح کرد: او با ژنرال پترائوس همکاری می کند که مجاز به دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده نیست و همچنین با نهاد صهیونیستی به نام KKR در نیویورک کار می کند. آن ها توطئه ای را برای ارائه اطلاعات نادرست به رئیس جمهور طرح ریزی کرده اند تا رئیس جمهور نیز دستور اعزام 150 هزار نیروی نظامی به سوریه را صادر کند. مایک پمپئو مدیر CIA اطلاعات منتهی به دستور صادره را کاملاً غلط اعلام کرد. اما تا جائیکه من به درستی خبر دارم، اداره تحقیقات فدرال به رئیس جمهور نگفته است که چنین عملیاتی در واقع توطئه خیانت باری است که در آمریکا طراحی شده، هزینه های آن توسط عربستان و اسرائیل تأمین و میان آن ها تسهیم شده است.

وی تصریح کرد: حمله ادلب در حالی بود که یکی از اساتید برجسته دانشگاه «ام آی تی» بنام «تئودور پوستال» در تحلیلی اعلام داشت که آنچه که درادلب اتفاق افتاده انفجار تاسیسات زمینی بوده و گاز سارین در کار نبوده است.

استیل در خصوص هدف امریکا از این حمله نیز گفت: هدف آمریکا از این اقدام (تجاوز به سوریه) دوگانه بوده است: یکی این بود که نشان دهد تلاش می کنیم مطمئن شویم که سوریه را بی ثبات کرده ایم؛ درگیری های آن جا را بی ثبات کرده ایم.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که رئیس جمهور ترامپ با مُشتی خائن کودک صفت احاطه شده است. به نظر من حتی به سن 18 سالگی هم نرسیده اند که بتوان به آن ها اعتماد کرد.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که یک سوم موشک های شلیک شده به سوریه به بهانه خان شیخون از سوی آمریکا، منفجر نشده اند؛ بنابراین دفعه بعد که موعد تمدید قرارداد شرکت سازنده آن شد، باید به آن گفته شود که تولیدات شما اثربخشی ندارد.

وی ادامه داد: یک سوم محصولاتی که شرکت «ریثیانو» به آمریکا می فروشد، عمل نمی کند و این امر مشکل بزرگی است. موضوعات بزرگی هم اکنون در جریان است؛ بزرگ ترین آن ها به خائنی به نام مک مستر مربوط می شود. باید به وی دستور داده شود که به ارتش برگردد. به عقیده من شورای امنیت ملی باید تعطیل شده و به جای آن اداره راهبردهای ملی تأسیس شود.

افسر سابق سازمان جاسوسی امریکا در خصوص این موضوع که کدام کشورهای منطقه از این حمله خرسند شدند نیز تصریح کرد: بازیگران مختلفی در منطقه از جمله عربستان از این حمله خرسند بودند. دلیل آن این است که عربستان می خواهد نفت خود را از طریق سوریه به بازارهای بین المللی برساند تا نیاز به تنگه هرمز نداشته باشد.

وی در خصوص این موضوع که حلقه اطراف ترامپ آدرسهای غلطی به وی می دهند و کسانی چون خود وی هستند که آدرس صحیح را به وی نشان دهند گفت: به نظر من ترامپ صدای ما را نمی شنود. او با کسب 27% آراء به پیروزی رسید و لذا ما را رها کرده است. آنچه من می دانم این است که توده مردم اعتقادی به وی ندارند.

وی افزود: ترامپ سوری ها و روس ها را پیشاپیش در جریان قرار داده بود؛ پایگاه هوائی تخلیه شده بود و ما نتوانستیم باند فردودگاه را مورد اصابت قرار دهیم. این امکان نیز وجود دارد که حمله مذکور قراردادی بود که از پیش با طرف های سوری و روسی مورد مذاکره قرار گرفته باشد تا از این رهگذر دهان رسانه ها و نومحافظه کاران بسته شود.