سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران گفت: فرانسه یکی از کشورهای امضا کننده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و دولت جدید این کشور به این توافق احترام خواهد گذاشت.

به گزارش مرور نیوز ' فرانسوا سنمو' یکشنبه در دیدار با استاندار فارس در شیراز تاکید کرد: فرانسه شریک اقتصادی خوبی برای ایران است و تلاش بسیاری برای گسترش روابط با این کشور می کند.
وی اظهار داشت: قراردادهای بسیار بزرگی در حوزه خودرو و هواپیما میان ایران و فرانسه امضا شده است و باید بکوشیم تا قراردادهای کوچک و متوسط نیز با شرکت های فرانسوی به امضا برسد.
سنمو ادامه داد: نفت و گاز بخش بسیار مهمی است و در نمایشگاه نفت و گاز تهران 35 شرکت فرانسوی حضور داشتند و با شرکت های ایرانی ارتباط برقرار کردند.
سفیر فرانسه در ایران در بخش دیگری از مطالب خود با اشاره به اینکه شیراز و استان فارس جایگاه مهمی در دنیا دارد و همه با آن آشنا هستند، بیان داشت: شیراز قلب تپنده فرهنگ ایران است و فارس کانون تمدنی مهم در دنیا محسوب می شود.
سنمو، با بیان اینکه استان فارس به لحاظ فرهنگی و پزشکی نقش مهمی دارد و قطب اقتصادی جنوب ایران است، با ابراز
علاقه به گسترش مشارکت در زمینه های علمی با دانشگاه شیراز و تبادل استاد و دانشجو، گفت: از طرف فرانسه هیچ مشکلی برای آمدن استادان و دانشجویان فرانسوی به شیراز وجود ندارد.
از حضور سرمایه گذاران فرانسوی در فارس استقبال می کنیم
استاندار فارس نیز در این دیدار اظهار داشت: شرایط مبادلات اقتصادی و بازرگانی این استان با فرانسه فراهم است و با توجه به زمینه های فراوان گردشگری، تبادل گردشگر میان فرانسه و استان فارس باید بیش از گذشته باشد.
سید محمد علی افشانی ادامه داد: از حضور سرمایه گذاران فرانسوی و انتقال فناوری به استان فارس استقبال می کنیم، و با عنایت به ظرفیت های دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی این شهر، مبادلات علمی در حوزه های پزشکی، فنی، مهندسی و سایر بخش ها می تواند گسترش یابد.
استاندار فارس با تاکید بر این که فرانسه به لحاظ تمدنی بیش از سایر کشورهای اروپایی و آمریکا دارای سابقه درخشان است، افزود: انتظار داریم کشور فرانسه با استقلال رای، ارتباطات بین المللی خو را با ایران و استان فارس گسترش دهد.
افشانی گفت: با توجه به شرایط و جایگاه دانشگاه های فرانسه، آماده تبادل استاد و دانشجو میان دانشگاه های استان فارس و فرانسه هستیم.
وی، با اشاره به این که ایران در منطقه خاورمیانه، امن ترین کشور و استان فارس امن ترین استان ایران محسوب می شود، بیان کرد: زمینه هر نوع سرمایه گذاری در این استان فراهم است و امیدواریم این سفر باعث ارتباط بهتر میان سرمایه گذاران فرانسه و استان فارس شود.
افشانی گفت: در حوزه گاز استان فارس دارای دومین مخازن گازی کشور است و از معادن نفتی بسیاری که آماده برای سرمایه گذاری خارجی است برخوردار است و با توجه به مجاورت با دریا و آب و هوای مناسب فارس، آماده هرگونه سرمایه گذاری هستیم.
استاندار فارس در قسمت دیگری از سخنان خود به پاره ای از توانمندی های و قابلیت های این استان اشاره کرد و افزود: فارس به لحاظ فرهنگی و ادبی مهم ترین استان ایران است و علاوه بر شاهچراغ (ع) که به عنوان یک زیارتگاه مذهبی سالانه میلیون ها نفر زائر دارد، آرامگاه 2 تن از بزرگ ترین ادبای ایران و جهان، حافظ و سعدی در شیراز قرار دارد.
وی افزود: چهار اثر ثبت جهانی، سه هزار اثر ثبت ملی در استان فارس واقع شده و افزون بر این فارس از آثار طبیعی کم نظیری در نقاط مختلف برخوردار است و یادمان های تاریخی متعلق به هزاره های مختلف تمدنی در این استان قرار دارد.
افشانی با اشاره به اینکه سالانه حدود 10 میلیون تن محصولات کشاورزی شامل غلات، مرکبات و محصولات دامی در استان فارس تولید می شود، گفت: 40 میلیارد تن ذخایر معدنی در این استان وجود دارد و 20 نوع ماده معدنی نیز هم اکنون در 400 معدن فعال فارس در حال بهره برداری است.
استاندار فارس با بیان این که چهار هزار و 700 واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان فارس در حال بهره برداری است، اظهار کرد: به لحاظ پزشکی، شیراز مرکز درمان جنوب کشور در رشته های مختلف است، به ویژه در زمینه پیوند کبد در سطح کشور رتبه اول را داراست و بیش از دو سوم از پیوندهای کبد کشور در شیراز صورت می گیرد و به لحاظ تعداد، بزرگ ترین مرکز پیوند جهان به شمار می آید.
افشانی با اشاره به این که به لحاظ چشم پزشکی و کاشت حلزون گوش نیز استان فارس جایگاه ویژه ای در کشور دارد، بیان داشت: هم اینک 260 هزار دانشجو در دانشگاه شیراز و سایر دانشگاه های استان فارس تحصیل می کنند.
وی ادامه داد: فرودگاه بین المللی شیراز نیز در حال توسعه است و با اختصاص حدود 70 میلیون دلار اعتبار از سوی دولت به یکی از مهم ترین فرودگاه های بین المللی کشور تبدیل خواهد شد.
جمهوری فرانسه به مرکزیت پاریس در اروپای غربی واقع شده است.