منابع خبری در آمریکا می‌گویند نزدیکان رئیس‌جمهوری روسیه در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، دست‌کم ۱۸ بار با مشاوران «دونالد ترامپ» برقرار کرده بودند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از «رویترز»، «دونالد ترامپ» چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا ترامپ همچنان این موضوع را که اعضای تیم انتخاباتی او با روسیه در ارتباط بوده‌اند را رد می‌کند.

تازه‌ترین گزارش منابع رسانه‌ای، تردید درباره درستی این ادعا را افزایش داده است. این گزارش با اتکا به اظهارات شماری از مقام‌های مسئول تهیه شده که ظاهرا به اطلاعات و اسناد محرمانه دسترسی داشته‌اند.

بررسی‌ها حاکی است که «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ و اعضای دیگری از تیم انتخاباتی او دست‌کم 18 بار با مقام‌های روسی ارتباط گرفته‌اند.

فلین پیش از انتصابش توسط رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، با سفیر روسیه در واشنگتن دیدار و گفت‌وگوهایی داشته که آنها را برملا نکرده بود و با افشای این ارتباط مجبور به کناره‌گیری شد.

مدارکی که ارتباط اعضای تیم ترامپ با مقام‌های روسیه را برملا می‌کنند، از جمله بخشی از اسناد محرمانه‌ پرونده‌ای هستند که در حال حاضر پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مشغول بررسی آن است.

براین اساس، اسناد محرمانه یاد شده حاوی اطلاعاتی درباره شش تماس تلفنی میان مایکل فلین و «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن هستند.

ارتباط‌های فلین با روسیه پیشتر فاش شده بود. به جز او دو مشاور ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، «پل مانافورت» و «کارتر پیج» نیز رابطه‌های شخصی و شغلی گسترده‌ای با روسیه داشته‌اند که از نگاه ماموران اف‌بی‌آی پنهان نمانده است.

با این همه جزئیات تازه فاش‌شده، می‌تواند فشار بر تیم انتخاباتی ترامپ را افزایش دهد و آنها را وادار سازد اسناد محرمانه بیشتری را در اختیار دادستان ویژه‌ مامور بررسی این پرونده بگذارند.

وزارت دادگستری آمریکا، شامگاه چهارشنبه «رابرت مالر» رئیس اسبق اف‌بی‌آی را به عنوان دادستان ویژه برای تحقیق درباره ارتباط‌های احتمالی نزدیکان ترامپ با روسیه در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال گذشته معرفی کرد.

ارتباط‌های تلفنی فلین و سفیر روسیه از ابتدای ماه نوامبر سال گذشته افزایش یافته است. ظاهرا در این گفت‌وگوها درباره ایجاد یک «کانال ارتباطی محرمانه» نیز صحبت شده است.

هدف از ایجاد این کانال ارتباطی دور ماندن از نگاه ماموران دستگاه‌هایی عنوان شده که احتمال می‌رفته در مسیر بهبود مناسبات واشنگتن و مسکو مانع‌تراشی کنند.

کاخ سفید، وکیل مایکل فلین و وزارت خارجه روسیه از هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده‌اند.

بنابر این گزارش، در کنار 6 تماس تلفنی فلین و کیسلیاک، 12 تماس دیگر از طریق تلفن، فاکس و ایمیل بین اعضای تیم انتخاباتی ترامپ و مقام‌های روسی بر قرار شده است.