"دونالد ترامپ" که در اولین سفر خارجی خود به ریاض سفر کرده است هنگام تبلیغات انتخاباتی خود در سال گذشته گفته بود آمریکا در قبال خدمات سیاسی و امنیتی که به کشورهای عربی ارائه می کند مبلغ مناسبی دریافت نمی‌کند.

به گزارش مرور نیوز، وب سایت قطری "الخلیج الجدید" با انتقاد شدید از عربستان سعودی به خاطر استقبال از "دونالد ترامپ" -رئیس جمهور آمریکا- که در اولین سفر خارجی خود به ریاض سفر کرده است در مقاله ای تحت عنوان "خزانه های باز کشورهای عربی به روی ترامپ و سخاوت بی سابقه عربستان" نوشت: "دونالد ترامپ" -رئیس جمهور آمریکا- هنگام تبلیغات انتخاباتی خود در سال گذشته، به شدت از سیاست کشورش در قبال کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت:"آمریکا در قبال خدمات سیاسی و امنیتی خود به این کشورها که ضامن بقایشان است، مبلغ مناسبی دریافت نمی کند."

آنگونه که به نظر می رسد کشورهای عربی خلیج فارس نه تنها از این اظهارات ساکن کاخ سفید ناراحت نشده اند، بلکه درهای خزانه خود را مقابل او گشوده اند و قصد دارند در قالب معامله های تسلیحاتی و سرمایه گذاری در طرح های سرمایه ای، صدها میلیارد دلار از اموال خود را به پای اقتصاد آمریکا بریزند.

خرید و فروش تسلیحاتی که به گفته مسئولان آمریکایی شامل معامله ای به ارزش 300 میلیارد دلار طی ده سال است و بزرگترین معامله تسلیحاتی در تاریخ به شمار می رود، بزرگترین در خزانه های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود که به روی دولت "ترامپ" گشوده شده است.

همچنین عربستان سعودی قصد دارد به میزان 40 میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی آمریکا که ترامپ از آن خبر داده است، سرمایه گذاری کند.

این وبسایت قطری با انتقاد تند از دولت امارات نیز می نویسد: از میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، این تنها عربستان سعودی نیست که درهای خزانه خود را به روی ترامپ گشوده است، بلکه براساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، این کشور برآن است تا 160 فروند موشک "پاتریوت" به ارزش حدود دو میلیارد دلار را به "امارات متحده عربی" بفروشد.

شرکت های وابسته به وزارت دفاع آمریکا رقم های بی سابقه ای را در قرارد های تسلیحاتی خود با شرکت های اماراتی در نمایشگاه و کنفرانس "ایدکس" ثبت کرده اند؛ به گونه ای که این شرکت های آمریکایی تاکنون بر بخش بسیار زیادی از این قراردادها که 90 مورد و ارزش کل آن بیش از 5.6 میلیارد دلار است، دست یافته اند.

علاوه براین، قطر نیز یکی از بزرگ ترین پایگاه های هوایی نظامی آمریکا را در غرب شهر دوحه جای داده است که به گفته تحلیلگران نظامی، این پایگاه هوایی بزرگترین انبار استراتژیک برای تسلیحات آمریکا در منطقه به شمار می رود.

عربستان سعودی امید دارد که این سخاوتمندی اش در حمایت مالی از دولت "ترامپ"، از فشارهای کنگره آمریکا در خصوص قانون "جاستا" بکاهد و همچنین این کشور اکنون چه از نظر سیاسی و چه از نظر نظامی در یمن به حمایت آمریکا نیاز دارد و امیدوار است این معامله ها در این راستا نیز سودمند باشد.

یکی دیگر از دلایلی که ریاض را بر آن داشته تا بی مهابا اموال خود را به پای آمریکا خرج کند، آن است که می خواهد واشنگتن در سیاست های خصمانه اش مقابل تهران، از آن حمایت کند.