«اچ ار مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از ماده 5 منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که از آن به عنوان قلب این پیمان یاد می شود، حمایت می کند.

به گزارش مرور نیوز از خبرگزاری رویترز، مک مستر روز گذشته (شنبه) تاکید کرد که ترامپ از دکترین دفاع مشترک ناتو حمایت می کند هر چند که در دیدارش از بروکسل به صراحت به آن اشاره نکرد.
ترامپ طی سخنانی در مقر ناتو، با خودداری از ابراز حمایتش از ماده 5 که حمله به یک کشور عضو را به مثابه حمله به کشورهای هم پیمان ناتو قلمداد می کند، متحدان آمریکا را ناامید کرد.
رئیس جمهوری آمریکا در جریان تبلیغات انتخاباتی اش ماده 5 پیمان ناتو را زیر سوال برد و گفت کشورهای عضو که سهم عادلانه خود را پرداخت نمی کنند، مستحق منفعت گرفتن از آن نیستند.
مک مستر در پایان نشست سران گروه هفت در سیسیل ایتالیا، به خبرنگاران گفت: فکر می کنم غیرعادی است که انتظار داشته باشیم رئیس جمهوری به صراحت حمایتش را از این ماده اعلام کند. «البته» که وی از آن حمایت می کند. ترامپ تصمیمی برای بیان حمایتش نداشت و در سخنانش به طور تلویحی به آن اشاره شد. حقیقت این است که آمریکا و رئیس جمهور قاطعانه از تعهدات مان در قبال ماده 5 ناتو حمایت می کند.
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز پیام ترامپ در اجلاس ناتو را مطابق با پیام های دولت های قبلی آمریکا ارزیابی کرد
و گفت: درخواست ناتو از کشورهای عضو برای پرداخت سهم عادلانه خود در دفاع از کشورهای هم پیمان مطابق با پیام های دو دولت قبلی است.
متیس در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس نیوز گفت: درخواست های ترامپ از کشورهای عضو برای عمل به تعهدات مالی خود منافاتی با دولت های «باراک اوباما» و «جورج دبلیو بوش» رئیسان جمهوری سابق آمریکا ندارد.
وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که کشورهای عضو اکنون بیش از پنج یا 10 سال گذشته در مسائل دفاعی هزینه می کنند.
وی افزود: کشورهای ناتو اکنون بهترین سازوکار دفاعی را در جهان دارند و ما باید با آن به عنوان یک بانک برخورد کنیم. اگر می خواهیم از آن برداشتی داشته باشیم، باید چیزی در آن بگذاریم.
موضوع تامین مالی ناتو موضوعی است که بارها از سوی دولت ترامپ مطرح شده است.
ترامپ طی سخنرانی در مقر ناتو در بروکسل گفت از این که در جمع اعضای ناتو که «صلح و امنیت را در سراسر جهان گسترش داده اند» حضور دارد به خود می بالد اما در عین حال از 23 کشور از 28 عضو ناتو به دلیل پرداخت ناکافی سهم خود در دفاع از این ائتلاف انتقاد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در این زمینه فقط 5 کشور ناتو شامل استونی، یونان، لهستان، آمریکا و انگلیس مطابق با تعهدات مالی خود عمل کرده اند.
به گزارش ایرنا ترامپ چهارشنبه پیش برای شرکت در اجلاس ناتو وارد بروکسل شد. وی پیشتر ناتو را نهادی منسوخ توصیف کرده بود زیرا بر تهدید تروریسم تمرکز نداشته است.
ترامپ با این حال تا حدی از مواضع خود علیه ناتو عقب نشینی کرد و خواستار عضویت این نهاد در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا است؛ موضوعی که «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز پنج شنبه اعلام کرد که عضویت ناتو در این ائتلاف به معنای شرکت در عملیات رزمی نیست.