وزیر دفاع اندونزی روز یکشنبه در نشست امنیتی شانگریلا در سنگاپور اعلام کرد حدود یکهزار و 200 تروریست داعش از جمله اتباع خارجی در عملیات فیلیپین شرکت دارند که 40 نفر آنها اندونزیایی هستند.

به گزارش مرور نیوز، 'ریامیزارد ریاچودو' وزیر دفاع اندونزی که در سنگاپور در مورد نبرهای خونین میان نیروهای نظامی فیلیپین و تروریست های با پرچم داعش در شهر 'مراوی' در جزیره میندانائو سخن می گفت، تروریست های را 'ماشین های کشتار' نامید و خواستار همکاری کامل منطقه در برابر آنها شد.
به نوشته تارنمای سنگاپوری شبکه خبر آسیا، وی گفت که یکهزار و 200 تروریست داعش با نام های دیگر در فیلیپین حضور دارند که حدود 40 نفر از آنها اندونزیایی هستند.
گروه های تروریستی ابوسیاف و مائوته که در جنوب فیلیپین و جزیره میندانائو که در حال حاضر 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین در آن حکومت نظامی اعلام کرده است با گروه تکفیری داعش همپیمان شده اند.
تهدیدات تروریسم در حال حاضر در جنوب شرق آسیا افزایش یافته است و بازگشت قریب الوقوع صدها نفر از تروریست های این منطقه از سوریه و عراق به نگرانی مقامات جنوب شرق آسیا افزوده است.
این مساله به یک موضوع داغ در شانزدهمین نشست سه روزه امنیتی شانگریلا در سنگاپور تبدیل شد که 'جیمز ماتیس' وزیر دفاع آمریکا نیز در آن حضور داشت و امروز پایان می یابد.
صدها نفر از تروریست های مرتبط با داعش از دوم خرداد بخش هایی از شهر 200 هزار نفری 'مراوی' در جنوب فیلیپین را تصرف کردند، در حالی که نیروهای دولتی سعی داشتند 'ایسیلون هاپیلون' سرکرده گروه تروریستی ابوسیاف را بیابند که گردشگران خارجی و ملوانان را گروگان می گرفت تا از آن ها اخاذی و باجگیری کند.
دو هفته پس از این حملات حدود 50 نفر از افراد مسلح تروریست های وابسته به داعش هنوز کنترل بخشی از شهر را در دست دارند.
در این نبردها 177 تن از جمله 120 تروریست کشته شده اند.
'ریامیزارد ریاچودو' وزیر دفاع اندونزی گفت: چگونه می توان با این جنگجویان خارجی مقابله کرد، ما باید متحد باشیم. ما باید ضمن پیدا کردن راه کامل، احتیاط کنیم، آنها ماشین های کشتار هستند.
وی گفت: هدف آنها کشتن افراد دیگر است و به همین دلیل مسئولیت ما این است که باید به درک مشترک رسیده و برای اقدامات مشترک در مورد چگونگی مبارزه با این خارجی اتفاق نظر داشته باشیم.
فیلیپین تاکید دارد 400 تا 500 تروریست از روز سه شنبه 23 مه (دوم خرداد) بخش هایی از شهر مراوی را تصرف کردند که پیش بینی می شود حدود 40 تن آنها به تازگی از خارج از کشور از جمله از خاورمیانه به این تروریست ها پیوسته باشند.
البته فیلیپین تایید کرده است دستکم 8 تروریست خارجی از جمله سه مالزیایی و تروریست هایی از عربستان، اندونزی، چچن و برخی کشورهای دیگر در مراوی به هلاکت رسیده اند.
جزیره میندانائو فیلیپین چند دهه شاهد فعالیت راهزنان ابوسیاف، شورش های محلی و جنبش های جدایی طلب بوده است و مقامات به مدت طولانی هشدار دادند که فقر، بی قانونی و اختلال در مرزهای مناطق مسلمان نشین و میندانائو می تواند این منطقه را تبدیل به یک پایگاه برای تندروها و افراط گرایان در جنوب شرق آسیا و فراتر از آن به خصوص به عنوان مرکز تروریست های داعش در خارج از عراق و سوریه کند.
تروریست های داعش در سوریه سال گذشته از افراط گرایان و شبه نظامیان جنوب شرق آسیا که همپیمان داعش هستند خواستند به جای سفر به سوریه به گروه های تروریستی در جنوب فیلیپین بپیوندند و یا حملاتی را در کشور خود تدارک ببینند.