دستیار وزیر خارجه چین در اظهاراتی اعلام کرد: پکن از تمایل تهران برای عضویت کامل در این نهاد استقبال کرده و اعلام می کند در جریان نشست هفته جاری از آن حمایت خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اسپوتنیک، «لی هوی لای» (Li Huilai) دستیار وزیر خارجه چین امروز دوشنبه حمایت کشورش از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای (SCO) را اعلام و تأکید کرد این موضوع در نشست هفته جاری این سازمان مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

دستیار وزیر خارجه چین در این باره اعلام کرد: ایران هم اکنون عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است. تهران در سال های اخیر مشارکت مؤثری در توسعه این سازمان داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: پکن از تمایل تهران برای عضویت کامل در این نهاد استقبال کرده و اعلام می کند در جریان نشست هفته جاری از آن حمایت خواهد کرد.

لازم به ذکر است، دور جدید نشست سازمان همکاری شانگهای قرار است این هفته و در روزهای 8 و 9 ماه جاری میلادی (۱۸ و 19 خرداد ماه) در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

گفتنی است، سازمان همکاری شانگهای، سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌ های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین کننده را در این سازمان دو کشور چین و روسیه برعهده دارند.