«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در گفت وگوی تلفنی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود، روابط دو کشور را متاثر از برخی عومل منفی دانست که می بایست با تغییر سیاست های واشنگتن به شرایط مناسب بازگردد.

به گزارش مرور نیوز، در جریان گفت وگوی تلفنی رییسان جمهوری چین و آمریکا که امروز (دوشنبه) برگزار شد، دو طرف همچنین در خصوص مسائل مربوط اجلاس سران جی 20، شبه جزیره کره و تایوان نیز مذاکره کردند و رهبر چین از ترامپ خواسته است سیاست های واشنگتن در خصوص تایوان باید بر اساس اصل «چین واحد» باشد.
«شی جین پینگ» همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری شین هوا، ابراز امیدواری کرده است که دولت جدید آمریکا در خصوص مساله تایوان سیاستی درست و بر اساس توافقات صورت گرفته با پکن را اتخاذ کند.
چین و آمریکا اصول مربوط به نحوه برخورد با موضوع حساس تایوان را بر اساس بیانیه های مشترکی که در سال های 1972، 1978 و 1982 امضا شده است تعیین کرده اند که مخالفت با هر گونه حرکت استقلال طلبانه تایوان از چین مهمترین بخش این توافقات است.
گفت وگوی تلفنی «شی جین پینگ» و «دونالد ترامپ» در حالی انجام می شود که آمریکا به تازگی اعلام کرد قصد دارد، یک محموله تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد و 420 میلیون دلار به تایوان بفروشد و از سوی دیگر پکن به صراحت از واشنگتن خواسته است به سرعت این معامله تسلیحاتی را ملغی کند.
از سال های 1970 میلادی به این طرف آمریکا به رغم فشارها و اعتراضات چین بزرگترین فروشنده تسلیحات به تایوان بوده و پکن هنوز موفق نشده است در هیچ شرایطی این معاملات تسلیحاتی را متوقف کند.
چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند.