محافل عربی به تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر لغو نماز جمعه در مسجد الاقصی برای نخستین بار از سال 1969 واکنش نشان داده و این اقدام را محکوم کردند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزارت امور خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که بستن درهای مسجد الاقصی به روی نمازگزاران فلسطینی و اعلان بخش قدیمی قدس و محوطه‌های مسجد الاقصی به عنوان منطقه بسته نظامی، تجاوزی آشکار علیه مقدسات اسلامی فلسطین به شمار می‌رود و احساسات و عواطف یک میلیارد و نیم مسلمان در سراسر جهان را خدشه‌دار می‌کند.

این وزارتخانه از جامعه بین‌الملل خواست به مسئولیت‌های خود در قبال این اقدام خطرناک رژیم صهیونیستی عمل کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز حمله دشمن صیهونیستی به مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.

رئیس پارلمان عربی نیز بستن درب‌های مسجد الاقصی و لغو نماز جمعه در این مسجد را محکوم و تاکید کرد که این اقدام خطرناک رژیم صهیونیستی با قوانین و معاهدات بین المللی در تضاد است و تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق صلح در منطقه را بی‌نتیجه می‌کند و گامی در جهت اجرای طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی است.

وی افزود که تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، موجب اصرار و پایبندی هرچه بیشتر این ملت بر دفاع از سرزمین و مقدسات خود خواهد شد.

وی جامعه بین‌الملل و سازمان‌ها و نهادهای حقوقی بین المللی را به مداخله فوری برای توقف تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و لغو تدابیر و اقدامات غیر قانونی این رژیم در مسجد الاقصی فراخواند.

در همین راستا، وزارت امور خارجه مصر نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به حوادث و رخدادهای امروز در مسجد الاقصی، نسبت به عواقب و پیامدهای اقدامات رژیم صهیونیستی و بی نتیجه ماندن تلاش‌های صورت گرفته منطقه‌ای و بین‌المللی برای احیای روند مذاکرات سازش و تحقق صلح هشدار داد.

لازم به ذکر است که در عملیات استشهادی روز جمعه در محوطه‌های مسجد الاقصی، سه جوان فلسطینی طی درگیری مسلحانه با نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی دو نظامی را به هلاکت رساندند و در نهایت خود نیز به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیدند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از عملیات استشهادی در مسجد الاقصی دستور داد درهای آن به روی فلسطینیان بسته شده و نماز جمعه نیز لغو شود.

از سوی دیگر دولت اردن تماس هایی با طرف صهیونیستی برقرار کرده و خواستار برقراری اقامه نماز جمعه در این مسجد شده است.

در همین حال، دفتر مفتی قدس ضمن هشدار در مورد پیامدهای منع اقامه نماز جمعه در مسجد الاقصی، تصریح کرد که اقامه نشدن نماز جمعه در این مسجد رخدادی بی‌سابقه و خطرناک خواهد بود و منجر به تشدید درگیری‌ها در اراضی اشغالی خواهد شد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب بسته شدن مسجد الاقصی از سوی اسرائیل را محکوم کرد و گفت این اقدام می‌تواند به تشدید تنش در خاک فلسطین به ویژه در قدس شرقی بینجامد.

سخنگوی ابوالغیط تأکید کرد: اوضاع کنونی در اراضی فلسطینی دیگر نباید به این صورت ادامه داشته باشد و هیچ جایگزینی برای آغاز مذاکرات جدی برای پایان اشغال و تشکیل کشور مستقل فلسطین نیست.

دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای بسته شدن مسجد الاقصی هشدار داده و بر لزوم بازگشایی فوری این مسجد تأکید کرد.

اتحادیه عرب این اقدام رژیم صهیونیستی را نقض آشکار قوانین و قطعنامه‌های بین المللی می‌داند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان نیز باداشت مفتی قدس و ممانعت از ورود مسلمانان به مسجد الاقصی و بسته شدن آن را محکوم کرد و نسبت به بازی کردن اسرائیل با این ویژگی مذهبی شهر قدس هشدار داد.

الازهر نیز در بیانیه رسمی ضمن محکوم کردن این اقدام اسرائیل، تأکید کرد: این اقدام خشم مسلمانان را در تمامی جهان برمی‌انگیزد.

الازهر از تمامی گروه‌ها و طرف‌های بین‌المللی خواست به مسئولیت‌های خود در قبال مردم فلسطین و مقدسات قدس شریف عمل کنند و مقابل اقدامات اسرائیل بایستند.