رئیس حزب میانه‌رو و حامی تجارت "دموکرات آزاد" آلمان (اف‌دی‌پی) گفت ممکن است آلمان مجبور شود الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 را به عنوان یک "قرار مشروط دائم" بپذیرد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، "کریستیان لیندنر" رهبر جوان و کاریزماتیک حزب دموکرات آزاد آلمان با تاکید بر اهمیت وجود مناسبات حسنه با مسکو برای آلمان و اتحادیه اروپا گفت، شاید لازم باشد مساله کریمه را در "لفافه" قرار داد تا به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه "گزینه‌هایی آبرو نگه‌دار" برای تغییر سیاست‌هایش پیشنهاد شود.

آلمان الحاق شبه‌جزیره کریمه از اوکراین به روسیه و نیز حمایت مسکو از جدایی‌طلبان ضد دولتی در شرق اوکراین را محکوم کرده و رهبری اروپا در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو را در دست داشت.

لیندنر به گروه رسانه‌ای "فونکه میدین گروپه" گفت: ما باید از این وضعیت بن‌بست خارج شویم. برای شکستن این تابو گمان می‌کنم که دست‌کم برای الان، باید کریمه را به عنوان یک قرار مشروط دائمی نگاه کنیم.

این اظهارات با واکنش فوری هماهنگ‌کننده دولت آلمان در امور روسیه مواجه شد که از اعضای حزب سوسیال دموکرات‌ها و رئیس حزب دوستدار محیط زیست سبزهاست. این مقام با انتقاد از کریستیان لیندنر گفت: اروپایی‌ها موافق هستند که باید در ابتدا روی پایان خشونت‌ها در شرق اوکراین متمرکز شوند و پس از آن در یک روند سیاسی به مساله کریمه بپردازند. اگر لیندنر هم این دستورکار را ادامه دهد، کمک‌کننده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، حزب آزاد دموکرات آلمان پس از انتخابات 24 سپتامبر مجددا به پارلمان راه پیدا می‌کند. این حزب در سال 2013 نتوانسته بود حداقل پنج درصد لازم برای ورود به پارلمان را کسب کند. به این حزب به چشم شریکی ائتلافی برای محافظه‌کاران آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نگاه می‌شود. اکنون حزب سوسیال دموکرات آلمان (اس پی دی) شریک کوچکتر مرکل است که گفته می‌شود مرکل دیگر نمی‌خواهد به شراکت با آنها ادامه دهد. این حزب از دیرباز رویکردی سازش‌جویانه در قبال روسیه دارد.