روزنامه آمریکایی در گزارشی ضمن تاکید بر لزوم اتخاذ رویکردی محتاطانه در قبال برجام، نسبت به ایجاد «بحران دیپلماتیک» برای دولت دونالد ترامپ در صورت اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هشدار داده است.

به گزارش مرور نیوز ، در ادامه اظهارنظرها درباره مواضع برجامی دونالد ترامپ، یک رسانه آمریکایی درباره احتمال ایجاد بحران دیپلماتیک در صورت کنار گذاشتن برجام توسط واشنگتن هشدار داده است.

گزارش روزنامه واشنگتن پست را در زیر بخوانید؛

«ترامپ برای عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تا پاییز امسال، به نظر مصمم می‌رسد اما چنین موضوعی، تنها آغاز داستان خواهد بود. او می‌تواند چنین عزمی را با اقداماتی که خطر از هم پاشیدن توافق هسته‌ای و همچنین روابط آمریکا-ایران را به دنبال داشته باشد، ادامه دهد یا اینکه رویکردی محتاط‌تر و پیچیده‌تر اتخاذ کند؛ چیزی که برخی مشاوران ارشد امنیت ملی او چنین رویکردی را ترجیح می‌دهند.

یک فشار درونی و خارجی رو به گسترشی در دولت (ترامپ) برای ترسیم راهی به منظور تاکید بر نقض‌های ایران در قبال توافق هسته‌ای وجود دارد البته بدون اینکه سبب تسریع و شدت بخشی به یک بحران شود. بسیاری نگران هستند که فروپاشی توافق نه فقط ریسک تشدید خطرناک و غیرقابل پیشبینی تنشها را دارد بلکه همچنین مانع از تلاش بین‌المللی برای مقابله با توسعه طلبی ایران، حمایت آن از تروریسم و دیگر سوءرفتارهایش شود.

سوال این است که آیا تیم امنیت ملی ترامپ می‌تواند او را به اتخاذ رویکردی میانه‌روی در قبال توافق هسته‌ای اتخاذ کند یا نه؛ توافقی که او در کارزار انتخاباتی علیهش مبارزه کرد و از آن بیزار است.

رکس تیلرسون وزیر خارجه هفته گذشته در کنفرانس خبری نظرش را درباره توافق ایران تشریح کرد و رسما اعلام کرد که برجام نباید نقطه تمرکز دولت آمریکا در قبال ایران باشد. تیلرسون تایید کرد که او با رئیس‌جمهور بر سر اینکه امکان نجات توافق هست یا نه، اختلاف نظر دارد. او گفت که "رئیس‌جمهور و من درباره چیزهایی شبیه به برجام و نحوه استفاده ما از آن، اختلاف‌نظرهایی داریم"

تیلرسون بر تایید پایبندی ایران به برجام در ماه‌های آوریل و جولای استدلال کرده بود و هر دو بار، ترامپ به ایده تیلرسون تن داد البته او در مصاحبه هفته گذشته با وال استریت ژورنال تاکید کرده که دوباره این کار را نخواهد کرد. ترامپ گفت که "اگر به من بود همان 180 روز قبل عدم پایبندی آنها (ایران به برجام) را اعلام می‌کردم"

جامعه اطلاعاتی اعتقاد دارد که نقض‌های ایران (در قبال اجرای برجام)، جزئی است و مشمول نقض فاحش نیست اما طبق گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، رئیس‌جمهور معتقد است که ایران در حال نقض روح برجام است.

طبق قانون مصوب کنگره، اعلام پایبندی ایران به برجام ضروری است. این موضوع مشخص نیست که بعد از اعلام عدم پایبندی چه موضوعی اتفاق می‌افتد.

یک مقام کاخ سفید گفت که ترامپ می‌تواند به مستثنی کردن تحریم‌های هسته‌ای ادامه دهد یا آن را متوقف کند و عملا آنها را دوباره اعمال کند اما کاخ سفید نمی‌داند که دولت ایران به تحریم‌های جدید چه واکنشی نشان خواهد داد.

کنگره می‌تواند در صورت عدم تایید پایندی ایران به برجام از سوی ترامپ، تحریم‌ها را دوباره اعمال کند. از نظر بسیاری از جمهوریخواهان، مذاکرات جدید با ایران امر خوبی خواهد بود اما ضرورت ندارد. آنها با ترامپ هم عقیده هستند که توافق(برجام)، شاید ارزش نجات یافتن ندارد.

طبق گفته افراد مطلع در دولت، تیلرسون و هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی می‌گویند که اگر ترامپ تصمیم به اعلام عدم پایبندی ایران بگیرد و توافق را به هم بزند، او به جای چنین کاری می‌تواند برای بهتر شدن آن کار کند و فشار بر ایران را به طرق دیگر افزایش دهد.

تیم مک مستر در حال رهبری کردن یک بازنگری و مرور سیاست بین سازمانی است تا از مقابله گسترده‌تر با ایران در مکان‌هایی چون یمن، سوریه و لبنان اطمینان حاصل شود. باقی نگهداشتن توافق هسته‌ای می‌تواند به عنوان یک نقطه فشاری استفاده شود و در همان زمان، فشارها در دیگر جبهه‌ها تشدید شود.

برخی تردید دارند که تیم ترامپ بتواند چنین رویکرد متوازنی را پس از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام در پیش بگیرد چرا که راهی برای پیشبینی اقدام ایران وجود ندارد. از سوی دیگر، دستکاری کردن توافق یا اعمال دوباره تحریم‌ها می‌تواند اختلافاتی تازه با متحدان اروپایی و دیگر شرکا از قبیل روسیه و چین ایجاد کند.

اگر ترامپ مصمم به خارج کردن آمریکا از توافق ایران است، هیچ کس نمی‌تواند مانع او شود. اما اگر اکثریت تیم امنیت ملی او در سر راه او قرار بگیرند، ترامپ همانکاری را که در قبال کوبا کرد، تکرار خواهد کرد و آن اینکه تغییرات کوچکی در سیاستگذاری (قبلی) انجام می‌دهد و سپس اعلام کند که او "توافق وحشتناک" اوباما را کنار زده و شعار انتخابتی اش را عملی کرده است.

اگر ترامپ دیگر نمی تواند خودش را به اعلام پایبندی ایران به توافق وادارد، او حداقل باید احتمال‌های ایجاد یک بحران دیپلماتیک و منحرف شدن ماموریت دولتش در مقابله با دیگر اقدامات شنیع ایران را به حداقل برساند».