شهر «السخنه»، از حیث اهمیت راهبردی دروازه ورود به شرق و مرکز سوریه شمرده می‌شود و آزادسازی آن راه را بر عملیات‌های گسترده‌تر ارتش سوریه در شمال و شرق این کشور هموار می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، در 70 کیلومتری شرق شهر «تدمر»، شهر «سخنه» واقع شده است. شهری که دارای مرزهایی مشترک با حومه استان‌های رقه، دیرالزور و حمص است و با اینکه از لحاظ موقعیت جغرافیایی عمق استراتژیک استان حمص است.

سخنه، دروازه شرق سوریه شمرده می‌شود؛ به نحوی‌که نام آن با شکست حصر دیرالزور درآمیخته و در عین حفظ هویت خویش نشانه‌های بسیاری از فرهنگ و سنن مردمان رقه را در خود دارد.

شهر سخنه در شرق استان حمص، غرب استان دیرالزور و جنوب استان رقه واقع شده و در مسیر ارتباطی سه استان مرکزی، شرقی و شمالی سوریه است.

«السخنه»؛ دروازه ورود ارتش به شرق و مرکز سوریه
 

موقعیت جغرافیایی شهر، موجب شده تا بر شهرهای همجوار اشراف داشته باشد و به مرور زمان به گذرگاه و مسیری تجاری تبدیل شود و همین ویژگی‌ها بود که داعش را به سیطره بر آن واداشت.

نبردهای چند هفته‌ای که اطراف شهر السخنه جریان داشت، تاکید می‌کند که سیطره بر جاده‌های اصلی و در دست گرفتن کنترل آنها، تنها تاکتیک موفق در نبردهای آزادسازی شهرهای راهبردی است و لازمه موفقیت این تاکتیک تحرکات نظامی دشمن باید دقیق و بدون کمترین خطا هدف‌گیری شود.

روزنامه سوری «الوطن» در این‌باره می‌نویسد: نبردهای آزادسازی السخنه در دو تاکتیک محاصره و پوشش آتش خلاصه می‌شد. در این بین ارتش سوریه برای کاهش تلفات جانی و جلوگیری از تشکیل جبهه‌های مرتبط و یکپارچه که افزایش قدرت دفاعی و تحکیم مواضع دشمن را درپی دارد، تاکتیک پوشش آتش را به عنوان اولویت اول خود برگزید.

در این راستا، اولین مرحله آزادسازی السخنه بر محورهای جنوب و غرب این شهر متمرکز گردید که دارای ارتفاعاتی مشرف به حومه رقه بودند و سیطره بر آنها به معنای اشراف توپخانه و یگان موشکی ارتش سوریه، بر تحرکات داعش و رصد و هدف گیری آنها از سمت رقه بود.

شکست داعش در السخنه را می‌توان با شکست این گروه در شهر «تدمر» مقایسه کرد. شکست در السخنه برای داعش به معنای از دست دادن آخرین پناهگاه امن و سنگر مستحکم در بیابان سوریه و مسیرهای تردد و نقل و انتقال عناصر این گروه است.

اولین پیامد آزادسازی السخنه برای داعش، به خطر افتادن موجودیت این گروه در حومه شرقی حماه و از هم پاشیدن روحیه و معنویات این گروه به ویژه در میان عناصر خارجی آن است.

هم اکنون تنها حلقه ارتباطی شرق حمص، جنوب رقه و غرب دیرالزور مثلث السخنه است که زمینه تحرک سریع و برق‌آسای ارتش سوریه در آنها را فراهم کرده و زمینه رقم خوردن پیروزی‌های بزرگ و راهبردی در شرق سوریه را فراهم می‌کند.

آزادسازی السخنه که پس از شهر تدمر از حیث مساحت بزرگترین شهر در بیابان سوریه به شمار می‌آید، دست ارتش سوریه جهت عملیات نظامی از شمال استان سویداء تا جنوب استان رقه و از رقه تا مرزهای شرقی این کشور را فراهم می‌کند.