نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات آلمان انصراف از افزایش بودجه نظامی به 2 درصد تولید ناخالص ملی را شرط حزبش برای مشارکت در دولت ائتلافی آینده دانست.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه اتریشی "استاندارد"، "مارتین شولتز"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان و نامزد صدر اعظمی از این حزب، انصراف از افزایش بودجه دفاعی به 2 درصد تولید ناخالص ملی که مد نظر حزب دموکرات مسیحی و آمریکا است را به عنوان شرطی برای مشارکت در دولت ائتلافی آینده دانست.

"مارتین شولتز" همچنین تاکید کرد که ما باید استراتژی محدودیت تسلیحات و خلع سلاح اتمی را در پیش گیریم به جای اینکه یک مسابقه تسلیحاتی را به راه بیاندازیم که از طرف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای آن تبلیغ می شود.

دونالد ترامپ، بر کشورهای ناتو فشار وارد می کند که 2 درصد تولید ناخالص ملی خود را به هزینه های نظامی اختصاص دهند. ناتو در سال 2014 در این باره تصمیم گیری کرده است.

توماس اوپرمن، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات نیز افزایش بودجه دفاعی به 2 درصد تولید ناخالص ملی را راهکار غلطی ارزیابی کرده و تاکید کرد که چنین طرحی با وجود حزب سوسیال دموکرات در دولت وجود نخواهد داشت.

در طرحی ارائه شده از طرف حزب سوسیال دموکرات با عنوان اصول راهنمای یک سیاست دفاعی و امنیتی سوسیال دموکرات ها آمده است که افزایش بودجه دفاعی 1.2 درصدی به 2 درصد تولید ناخالص ملی برابر با افزایش این بودجه به 70 میلیارد یورو است. به این ترتیب آلمان به بزرگترین قدرت نظامی اروپا با فاصله زیاد از فرانسه با 55.7 میلیارد و انگلیس با 48.3 میلیارد یورو بودجه نظامی تبدیل می شود.

حزب سوسیال دموکرات همچنین تاکید کرد که البته به طور کلی ما مخالف افزایش بودجه دفاعی نیستیم و ارتش آلمان باید از نظر پرسنلی و تجهیزاتی بیشتر تجهیز شود. در این مسئله تردیدی نیست که ارتش آلمان باید پول بیشتری دریافت کند.

توماس اوپرمن همچنین تاکید کرده بود که افزایش بودجه دفاعی به 2 درصد تولید ناخالص ملی با حزب سوسیال دموکرات به عنوان یک شریک دولت ائتلافی محال است. ما این را راه نادرستی می دانیم و با حزب سوسیال دموکرات در دولت چنین چیزی وجود نخواهد داشت. این در حالی است که اتحادیه احزاب متحد مسیحی عملا برای دو برابر شدن هزینه های تسلیحاتی تلاش می کند.

"اورزولا فون در لاین"، وزیر دفاع آلمان از حزب دموکرات مسیحی هم به این موضع حزب سوسیال دموکرات انتقاد وارد کرده و تاکید کرد که هدف 2 درصد تولید ناخالص ملی توافقی است که توسط دولت قرمز- سبز تحت صدر اعظمی گرهارد شرودر درباره آن توافق شده است. ما باید به این توافق که در بین کشورهای عضو ائتلاف ناتو انجام شده است پایبند باشیم.

سخنگوی سیاسی امنیتی حزب سوسیال مسیحی هم این انتقاد را به حزب سوسیال دموکرات وارد که توافقات بین المللی که خود درباره آن توافق کرده است را زیر سوال می برد. موفقیت انتخاباتی کوتاه مدت برای حزب سوسیال دموکرات مهم تر از شایستگی امنیتی و شایستگی عمل آلمان است.

مارتین شولتز، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات همچنین در بخش دیگری از سخنان روز گذشته خود در برلین به اختلافات بین آمریکا و کره شمالی پرداخته و انتقاد شدیدی به رئیس جمهور آمریکا وارد کرد که با لفاظی های خود به این اختلافات دامن می زند.وی گفت: دولت آلمان باید در برابر ترامپ موضع روشنی را اتخاذ کند.