جهش محبوبیت نیکولاس مادورو به دنبال چند دور تحریم‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و نیز کاهش شدید اعتراضات خشونت‌آمیز ضد دولتی در چهار ماه گذشته در ونزوئلا رخ می‌دهد.

به گزارش مرور نیوز، این جهش به دنبال چند دور تحریم‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و نیز کاهش شدید اعتراضات خشونت‌آمیز ضد دولتی در چهار ماه گذشته رخ می‌دهد.

حدود 52 درصد از پاسخ‌دهندگان نارضایتی خودشان را از تحریم‌های دولت ترامپ بیان کردند. این تحریم‌ها در واکنش به تشکیل مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا اعمال شد که منتقدان از آن به عنوان "ابزار تحکیم دیکتاتوری" یاد می‌کنند.

57 درصد می‌گویند با نظر آمریکا برای استفاده از "گزینه نظامی" جهت ایجاد تغییر در ونزوئلا مخالف هستند. این سوال در اشاره به اظهارات ماه اوت ترامپ مطرح شد که با محکومیت کشورهای این منطقه مواجه شد.

میزان محبوبیت پایین نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در آمریکای لاتین مساله غیر معمولی نیست. خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا و میشل تامر، رئیس‌جمهوری برزیل امسال میزان محبوبیت‌های پایین‌تری داشتند.

کاهش محبوبیت مادورو به دلیل اختلاف با هوگو چاوز

محبوبیت مادورو از زمانی که او با اختلاف اندکی در سال 2013 در پی مرگ هوگو چاوز، رهبر فقید ونزوئلا روی کار آمد، همواره رو به کاهش بوده است. این روند نزوئلی عمدتا به دلیل بحران اقتصادی ناشی از تورم سه رقمی و کمبود کالاهای اساسی به سبک شوروی بوده است.

اپوزیسیون ونزوئلا می‌گوید، بحران مذکور نتیجه یک مدل سوسیالیستی شکست‌خورده و تشدید فساد است. مادورو اما علت را "جنگ اقتصادی" از سوی اپوزیسیون و با حمایت واشنگتن می‌داند.

این نظرسنجی از 1000 تن بین هشتم تا بیست و دوم سپتامبر انجام شد و نشان می‌دهد ۸۶.۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که شرایط این کشور منفی است.