حمود صباغ اعلام کرد: نفوذ ترکیه به خاک سوریه دشمنی و تجاوز محسوب می‌شود که تحت هیچ عنوانی قابل توجیه نیست.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از شبکه "تی.آر.تی" ترکیه، حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه مخالفت خود را با ادعاهای رئیس هیئت ترکیه درباره آمار آوارگان سوری در ترکیه طی نشست‌های اتحادیه بین‌المجالس که در سن پترزبورگ در روسیه فدرال برگزار شد،اعلام کرد.

وی درباره مهاجران سوری در ترکیه تاکید کرد: در این ارقام اغراق شده و هدف از آن تجارت روی مساله مهاجران جهت دستیابی به دستاوردهای سیاسی و اقتصادی است.

حموده صباغ در ادامه تصریح کرد: ارتش ترکیه از طریق نفوذ در استان ادلب به تمامیت و حاکمیت اراضی سوریه تجاوز کرده است و ما در پارلمان به شدت این نفوذ متجاوزانه را که با تفاهمات نشست آستانه رابطه‌ای ندارد، محکوم می‌کنیم.

رئیس پارلمان سوریه همچنین خاطرنشان کرد: حضور ترکیه در استان ادلب تجاوزی آشکار به تمامیت ارضی سوریه و تهدیدی برای امنیت شهروندان و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

وی بر رابطه موجود میان نظام ترکیه و گروه‌های تروریستی که باعث کشتار و ویرانی در خاک سوریه و ریختن خون ملت سوری و برهم زدن ثبات و صلح در منطقه و جهان شده، تاکید کرد.

این در حالی است که وزارت خارجه سوریه نیز پیشتر بر عقب‌نشینی "بی قید و شرط" نیروهای ترکیه از خاک این کشور تاکید کرده بود.

اما شبکه "تی.آر.تی" ترکیه نوار ویدیویی از ورود تعدادی خودروی نظامی از طریق مرزها به استان ادلب پخش کرد.

این اقدام ساعاتی پس از صدور بیانیه وزارت خارجه سوریه صورت گرفت که در آن مخالفت خود را نسبت به حضور نیروهای ترکیه در ادلب اعلام کرد و خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای ترکیه از خاک سوریه شد و این نفوذ ترکیه را "تجاوز" توصیف کرد.

ارتش ترکیه تأسیس مراکز نظارتی در منطقه کاهش تنش در ادلب را برای اجرای توافق آستانه آغاز کرده به طوری که منابع رسمی ترکیه ادعا کردند که این روند با هدف برقراری امنیت برای غیرنظامیان، برقراری آتش بس میان نظام و مخالفان سوریه، پایان بخشیدن به درگیری‌ها و ارائه کمک‌رسانی‌ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای بازگشت مهاجران به منازلشان صورت گرفت.

طی چند روز گذشته سوریه شاهد ورود خودروهای نظامی ترکیه از طریق مرزها به حومه غربی حلب و شمال ادلب است.