پارلمان افغانستان امروز با صدور بیانیه ای از کشورهای مختلف مسلمان خواست تا متفقا روابط تجاری و دیپلماتیک خود را با واشنگتن قطع کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، پس از آنکه تعدادی از اعضای پارلمان افغانستان به شدت از اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقاد کردند، مجلس عوام پارلمان افغانستان بیانیه‌ای متفق القولی را تصویب و در آن این تصمیم ترامپ را محکوم کرد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد: واشنگتن، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد.

این تغییر ناگهانی در سیاست واشنگتن نسبت به قدس باعث راهپیمایی‌های اعتراضی در اراضی اشغالی فلسطین، ترکیه، مصر، اردن، تونس، الجزایر، عراق و دیگر کشورهای مسلمان شد.

در این بیانیه آمده است: این اعلام جنگ طلبانه علیه اسلام توسط دونالد ترامپ تمامی کشورهای مسلمان به ویژه مسلمانان در افغانستان را ملزم می‌سازد تا برای دفاع از ارزش‌های مذهبی و مبارزه با تهدیدات مشترک با یکدیگر متحد شوند.

در این بیانیه عنوان شده، رئیس‌جمهوری آمریکا با این اقدام صلح و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد.

طی این بیانیه همچنین از کشورهای مسلمان سراسر جهان خواسته شده تا زمان تغییر این تصمیم روابط تجاری و دیپلماتیک خود با آمریکا را به حالت تعلیق درآورند.

هزاران تن از افغان‌ها روز جمعه در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمده و این اقدام آمریکا را محکوم کردند.

اصلی‌ترین راهپیمایی اعتراضی در کابل در مقابل مسجد عبدالرحمان برگزار شد که در جریان آن معترضان شعارهایی علیه آمریکا سر داده و از ترامپ خواستند از این تصمیم خود بازگردد.