سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه برجام به عنوان یک دستاورد بسیار با ارزش از سوی جامعه بین المللی و چین مورد حمایت است اظهار کرد: چین خواهان پای بندی آمریکا به برجام است و از دیدگاه پکن برجام یک توافقنامه بسیار مهم بین المللی محسوب می شود.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از تارنمای وزارت خارجه چین، 'لوکانگ' سخنگوی این وزارتخانه گفت: در روزهای گذشته بارها مواضع پکن در باره این توافق تشریح شده است. برجام به عنوان یک دستاورد بسیار با ارزش از سوی جامعه بین المللی و چین مورد حمایت است.

ایران پاسخ آمریکارا درباره برجام داده است

وی افزود: ایران و دیگر طرف های ذی ربط، پاسخ آمریکا را در باره برجام داده و بر پایبندی واشنگتن به آن تاکید کرده اند و چین نیز مانند آنها چنین درخواستی دارد. از دیدگاه پکن برجام یک توافقنامه بسیار مهم بین المللی است وآژانس بین المللی انرژی اتمی هم اجرای دقیق آن از سوی ایران را مورد تایید قرار داده و گزارش هایی در این باره منتشر کرده است.

همه جوانب ذی ربط باید با اراده سیاسی به دنبال اجرای دقیق برجام باشند

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: برجام به عنوان یک دستاورد بسیار با ارزش از سوی جامعه بین المللی و چین مورد حمایت است و همواره طرف های دیگر باید آن را با دقت به اجرا بگذارند. اگر اختلافی وجود دارد باید از راه های مناسب به دنبال حل و فصل آن بود اما مهم این است همه جوانب ذی ربط باید با اراده سیاسی به دنبال اجرای دقیق برجام باشند و مقررات و اصول آن را مورد احترام قرار دهند.

'وانگ یی' وزیر خارجه چین هم در مصاحبه ای از آمریکا خواست به این توافق بین المللی احترام گذاشته و مانند دیگر طرف ها آن را اجرا کند.

گفتنی است؛ توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران و به دنبال تفاهم هسته ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپاو گروه1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالت متحده آمریکا وآلمان) منعقد شد. اما آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ به دنبال خروج و یا برهم زدن این توافق است.

برجام (1)

در واقع تلاش آمریکا برای خروج از برجام برنامه بود که دونالد ترامپ از زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سر داشت. هرچند که ترامپ به کرات از این توافق که توسط  دولت اوباما بدست آمده بود انتقاد می‌کرد ولی دولت او دوبار تصمیم گرفت که به برجام پاید بند بماند.

طرح خروج از برجام در اواخر شهریور ماه سال ۱۳۹۶ قوت گرفت و در مهر ماه همان سال، این طرح به طور جدی در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت.

از آنجا که امکان خروج یک جانبه آمریکا از این توافق‌نامه بین‌المللی ممکن نبود، ترامپ منتظر فرصتی برای متهم کردن ایران به خروج از  برجام ماند. این تلاش‌های دولت ترامپ با یک مشکل بزرگ روبر بود و آن هم اعلام پایبندی ایران به مفاد برجام از طرف کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

لذا دولت آمریکا سعی کرد تا با تمرکز بر برنامه موشک بالستیک ایران، دولت ایران را ناقض روح برجام نشان دهد.