همزمان که عدن به سقوط کامل در دست شبه‌نظامیان وابسته به امارات نزدیک‌تر می‌شود، عربستان تلاش می‌کند وضعیت را آرام جلوه دهد، تا جایی که سخنگوی دولت مستعفی مقیم در ریاض اعلام کرد «وضعیت تحت کنترل است».

به گزارش مرور نیوز، اختلاف مابین دو عضو اصلی «ائتلاف عربی» علیه یمن، در شهر عدن بالا گرفته است و امارات کنترل جنوب یمن را تقریبا به دست آورده است.

گروه‌های مسلح وابسته به آنچه «شورای انتقالی جنوب» نامیده می‌شود و مورد حمایت امارات عربی متحده است، تقریبا بر 90 درصد شهر عدن مسلط شده و مقر لشگر چهارم زرهی گارد ریاست جمهوری را در عدن تصرف کرد.

سقوط مقر نظامی دیگری وابسته به دولت مستعفی یمن (مقیم ریاض)

خبرگزاری شبکه «راشا تودی» با اعلام این خبر، نوشت که گروه های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب، پس از درگیری سنگین، موفق شدند مقر لشگر چهارم را تصرف کنند و همچنین در اطراف اردوگاه «النخل» در «دار سعد» نیز درگیری‌ها شدید است.

وبگاه خبری «العربی الجدید» نیز نوشت که «ده ها خانواده یمنی بعد آنکه طی دو روز قبل، درگیری‌ها شدید شد، از مناطق درگیری در عدن به مناطق امن کوچ کردند. زندگی در مناطق درگیری تعطیل شده و به دلیل درگیری نیروهای وابسته به دولت عبدربه منصور هادی [رئیس‌جمهور مستعفی مقیم ریاض] با نیروهای شورای انتقالی که خواستار جدایی از یمن است، برق قطع شده،‌ مغازه‌ها تعطیل و بانک‌ها بسته شده است».

راشاتودی می‌گوید، آمبولانس‌ها نمی‌توانند به مناطق نزدیک به اردوگاه النخل بروند. خمپاره‌ها همچنان بر سر منازل مسکونی نزدیک به آن فرود می‌آید و جنگنده‌های ائتلاف عربی در آسمان عدن جولان می‌دهند.

وزارت بهداشت یمن اعلام کرده که درگیری‌های عدن میان نیروهای دولت هادی با نیروهای شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات هستند، بیش از 144 کشته و مجروح بر جا گذاشته است.

درگیری‌ها پس از آن میان شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات آغاز شد که «شورای انتقالی جنوب» (مورد حمایت امارات) به دولت «عبدربه منصور هادی» در عدن (مورد حمایت عربستان) مهلت داد که دولت خود به ریاست «احمد عبید بن دغر» را منحل کند.

مدارس عدن از یکشنبه گذشته تعطیل شده و معلمان از دانش‌آموزان خواسته‌اند که به دلیل وضعیت به وجود آمده تا اطلاع ثانوی به مدرسه نیایند. منابع محلی می‌گویند، برخی مخازن آب شهر آسیب دیده و قیمت برخی اجناس ضروری در حال افزایش است. با این حال کمیته بین‌الملل صلیب سرخ نیز اعلام کرده که درگیری‌ها تاکنون 36 کشته بر جا گذاشته و بیش از 190 نفر مجروح شده‌اند.

دولت وابسته به عربستان: وضعیت تحت کنترل است

بر خلاف درگیری‌های جاری، «راجح بادی» سخنگوی دولت (مستعفی) یمن، مستقر در ریاض (پایتخت عربستان) سه‌شنبه اعلام کرد شایعات درباره اینکه «جدایی‌طلبان، رئیس جمهور و اعضای دولت را در کاخ ریاست جمهوری در عدن محاصره کرده‌اند» درست نیست و این مکان و اطرافش تحت کنترل لشگر اول گارد است.

همچنین سروان عبدالرحمن النقیب سخنگوی رسمی اداره امنیت عدن نیز اعلام کرده که نیروهای وابسته به این اداره، امنیت عدن را تأمین می‌کنند و نیروهای این اداره با همکاری نیروهای ائتلاف عربی، اقدامات لازم برای تأمین امنیت را در دستور کار قرار داده‌اند.

درگیری امارات و عربستان در یمن

ورود جنگنده‌های امارات به نبرد عدن

الجزیره به نقل از یک منبع در دولت مستعفی یمن، ضمن تأیید خبر سقوط مقر لشگر چهارم گارد ریاست جمهوری در عدن، از آغاز حملات جنگنده‌های امارات خبر داد و گفت که اردوگاه النخل در عدن توسط این جنگنده‌ها بمباران شده و افراد مسلح سوار بر خودروهای زرهی وابسته به امارات وارد آن شده‌اند.

این مقر پس از آن سقوط کرد که عربستان در قالب ائتلاف عربی تلاش کرد وضعیت را مهار کند و به همین دلیل آتش‌بس اعلام شد.

عناصر وابسته به دولت هادی در جنوب یمن، معتقدند که عربستان صرفا در حال نظاره کردن وضعیت است و نتوانسته در مقابل امارات کاری از پیش ببرد چرا که نیروهای مورد حمایت امارات در حال ساقط کردن سران وابسته به دولت هادی (مورد حمایت ریاض) یکی از پس از دیگری هستند.