کره جنوبی در اقدامی که آشکارا نشان از بهبود روابط دو کره دارد تبلیغات منفی علیه کره شمالی را کاهش داد اقدامی که از آن به عنوان یک گام به جلو دو کره در پیشبرد صلح شبه جزیره یاد می شود.

به گزارش مرور نیوز، بلندگو های تبلیغاتی کره جنوبی دیگر علیه کره شمالی تبلیغ نمیکند، به باور کارشناسان مسائل بین الملل شبه صلح کره شمالی و کره جنوبی کلید خورده است.

کره جنوبی در بخش هایی از مرز خود با کره شمالی بلندگوهای تبلیغاتی نصب کرده است که در مواقع تنش میان دو کشور از این ابزار برای اطلاع رسانی علیه دولت و حکومت کره شمالی استفاده می شود.
در سال های اخیر، بارها این کشور از این بلندگوها در مرزهای دو کشور استفاده کرده است و مطالبی علیه 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی پخش کرده است.
اما اکنون گزارش های دریافتی حاکی است در راستای بهبود روابط دو کشور، از میزان این تبلیغات منفی کاسته شده است.
اگرچه هر دو کره از این حربه برای جنگ روانی استفاده کرده اند اما کره جنوبی تلاش کرده است تا از طریق این بلندگوها، دستاوردهای اقتصادی خود را برای شهروندان کره شمالی تشریح کند.
گزارش ها از قول مسئولان ذی ربط و نمایندگان مجلس کره جنوبی حاکی است که کاهش تبلیغات منفی علیه کره شمالی، یکی از دستاوردهای مذاکرات دو کره در المپیک زمستانی است.
دو کشور برای اولین بار از سال 2015 میلادی به این طرف در سال جاری میلادی با یکدیگر وارد گفت و گو شدند و اکنون برای برگزاری اجلاس سران آماده می شوند.
کره جنوبی یک بار با بهبود روابط دو کشور در سال 2004 میلادی، این بلندگوها را جمع آوری کرد اما در سال 2015 میلادی با بالا گرفتن تنش ها، دوباره از آنها بر ضد کره شمالی بهره گرفت و نزدیک به 30 سامانه تبلیغاتی را اکنون در مرزهای آرایش داده است.
با شروع المپیک زمستانی 'پیونگ چانگ' مقام های کره جنوبی از این بلندگوها برای انتشار اخبار مربوط به مسابقات و حضور ورزشکاران دو کشور در این رقابت ها استفاده کرده اند.
بعد از حضور 22 ورزشکار کره شمالی در بازی های المپیک زمستانی و همچنین حضور عالی رتبه این کشور در کره جنوبی، بار دیگر بحث کاهش تنش بین دو کره و برگزاری نشست دو جانبه کره شمالی و جنوبی در میان مردم و رسانه های دو کشور جاری شده است.
هیات عالی رتبه کره شمالی شامل 'کیم یو جونگ' خواهر رهبر کره شمالی و 'کیم یونگ نام' مرد شماره دو این کشور با هدف شرکت در مراسم افتتاح المپیک زمستانی 'پیونگ چانگ' به کره جنوبی سفر کرد.
در جریان این سفر و در اتفاقی نادر در روابط دو کره، رئیس جمهوری کره جنوبی علاوه بر اینکه در حاشیه افتتاح بازی های المپیک زمستانی با 'کیم یونگ نام' مرد شماره 2 پیونگ یانگ و 'کیم یو جونگ' خواهر رهبر کره شمالی دیدار کرد بلکه رییس جمهور کره جنوبی این هیات را روز شنبه به کاخ ریاست جمهور دعوت و با آنها ملاقات کرد.
در جریان نشست سه ساعته خواهر و مرد شماره دو کره شمالی با رئیس جمهوری کره جنوبی در خانه آبی موسوم به کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی، خواهر رهبر کره شمالی، رییس جمهور کره جنوبی را به پیونگ یانگ دعوت کرد.
خواهر رهبر کره شمالی در این نشست گفته بود رهبر کره شمالی خواستار سفر رییس جمهور کره جنوبی به 'پیونگ یانگ' در کوتاه ترین زمان ممکن و به منظور شرکت در 'دور سوم گفت و گوهای دو کره' است.
این هیات در طول سه روز سفر به کره جنوبی، همچنین با نخست وزیر کره جنوبی دیدار و گفت و گو کرد.
تقسیم کره به کره شمالی و جنوبی از پیروزی متفقین در جنگ دوم جهانی در سال 1945 و پایان 35 سال سلطهٔ ژاپن بر کره نشات گرفت.
در طرحی که قریب به اتفاق کره‌ای‌ها با آن مخالف بودند، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی توافق کردند که قیمومیت موقت کشور را از محل مدار 38 درجه، برعهده گیرند.
هدف از طرح قیمومیت کمک به ایجاد یک دولت موقت کره‌ای بود که «در موعدی مقرر مستقل و آزاد» شود.
اما اگرچه تاریخ برگزاری انتخابات هم مشخص شده بود، اتحاد جماهیر شوروی از همکاری با برنامه‌های سازمان ملل متحد برای برگزاری انتخابات آزاد و عمومی در دو کره سر باز زد و در نتیجهٔ آن، یک دولت کمونیست تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی به طور دائم در شمال تأسیس شد و یک دولت طرفدار غرب در جنوب، دو ابرقدرت از رهبران متفاوتی جانبداری کردند. دو دولت مجزا در کشور برقرار شد که هر یک مدعی زمامداری تمام شبه‌جزیره بودند.
از سال 1948 تا آغاز جنگ کره در 25 ژوئن ۱۹۵۰، نیروهای مسلح هر دو طرف در مجموعه‌ای از درگیری‌های خونین در مرز دو کشور شرکت کردند.
در سال ۱۹۵۰، این درگیری‌ها با حمله کره شمالی به کره جنوبی به طور چشمگیری تشدید شد و در نهایت به جنگ کره انجامید.
سه سال بعد دو کره با امضای آتش‌بس به خصومت‌ها پایان دادند و تقسیم کره دائمی شد دو طرف توافق کردند که یک محدوده حائل 4 کیلومتری در میان دو کشور به وجود بیاید که هیچ یک از دو کشور به آن وارد نشوند این منطقه را منطقه غیرنظامی یا 'دی‌ام‌زد' (DMZ) می‌نامند.
اکنون این منطقه یک منطقه امنیتی مشترک میان دو کره است و مذاکرات دو کشور برای شرکت کره شمالی در المپیک زمستانی در این منطقه برگزار شد.