سرویس بین الملل- کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردند که عناصر وفادار به گروه تروریستی القاعده در انجام عملیات در نقاط مختلف افغانستان به شدت به طالبان کمک می کنند و این در حالی است که جایگاه تروریست های داعش در این کشور کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری افغانستان، این کارشناسان سازمان ملل متحد افزودند: بر اساس ارزیابی های انجام شده در افغانستان و چند کشور دیگر، حدود ۴۵ هزار شبه نظامی مخالف دولت در افغانستان وجود دارد که ۲۰ الی ۲۵ درصد آنها را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند.

این کارشناسان با نقل از چندین مقام ارشد افزودند: این بازیگران شرور به طور متقابل یکدیگر را تقویت کرده و چالش تروریستی چشمگیری نه تنها برای افغانستان، بلکه برای جامعه بین الملل محسوب می‌شوند.

این کارشناسان تصریح کردند: چندین کشور تاکید دارند که روابط میان طالبان و القاعده در زمان رهبری اختر منصور بر طالبان تقویت یافته و این بهبود روابط در جریان رهبری هیبت الله آخوندزاده نیز ادامه یافته است.

شبه نظامیان القاعده به عنوان مربیان ویژه برای گروه‌های طالبان به ویژه در زمینه مواد منفجره و بمب عمل می‌کنند.

این کارشناسان که بر تحریم‌ها علیه طالبان نظارت دارند در این گزارش خطاب به شورای امنیت گفتند: داعش قلمرو و نیروهای زیادی از دست داده است. با این حال همچنان یک چالش جدی محسوب می‌شود. داعش در زمان اوج نفوذش در افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹ منطقه در ولایت ننگرهار را در کنترل داشت اما نفوذ کنونی‌اش به شدت کاهش یافته است. کاهش تعداد شبه نظامیان داعش نیز در نتیجه اقدامات نظامی ارتش افغانستان و حملات هوایی بین‌المللی به دست آمده است.

این کارشناسان افزودند: توانایی داعش برای تصرف و حفظ قلمرو در پی درگیری با طالبان که بر سر نفوذ محلی و به ویژه منابع، ثروت و نیروی انسانی رقابت می‌کنند، تحت تاثیر قرار گرفته است. انها می‌گویند، تعداد تروریست‌های داعش در شرق کشور از ۳۵۰۰ تن به ۱۶۰۰ تن کاهش یافته که ۷۰۰ تن از آنها خارجی هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: علی رغم تلاش‌های دولت کابل و جامعه بین‌الملل گروه داعش کمپین تبلیغاتی فعال خود در داخل افغانستان را با استفاده از یک ایستگاه رادیویی متحرک حفظ کرده است.

این کارشناسان درخصوص شبه نظامیان خارجی گفتند: تقریبا ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ شبه نظامی خارجی در نتیجه عملیات‌های نظامی در پاکستان از این کشور گریخته و در کنار طالبان افغانستان مبارزه می‌کنند.