وزیر امور خارجه لوکزامبورگ امروز (دوشنبه) گفت که رفتار دولت ترکیه با مقام‌های خلع شده این کشور وی را به یاد روش‌های مورد استفاده نازی‌ها می‌اندازد و دیر یا زود اتحادیه اروپا باید به این اقدامات با استفاده از تحریم‌ها علیه ترکیه واکنش نشان دهد.

به گزارش مرور نیوز، بیش از 110 هزار تن از مقام‌های ترکیه شامل سربازان، آموزگاران، خبرنگاران و قضات از زمان  کودتای ناکام ژوئیه 2016 علیه دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از کار برکنار و خلع شده‌اند.

ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفت: استادان دانشگاه در ترکیه از کار برکنار شده و به واسطه خلع درجه‌های دانشگاهی دیگر نمی‌توانند تدریس کنند و زندگی خود را بدون درآمد سپری می‌کنند برخی از آموزگاران نیز نمی‌توانند خرجی خانواده‌های خودرا بدهند. این دقیقا همان روشی است که نازی‌ها در دوران فعالیت خود انجام می‌دادند و اتحادیه اروپا نمی‌تواند چنین چیزی را بپذیرد و دیر یا زود باید با اعمال تحریم‌ها علیه آنکارا به این اقدامات واکنش نشان دهند.

وی افزود: اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دولت ترکیه در حالی باید صورت بگیرد که 50 درصد از صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا است و 60 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در ترکیه از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد. ما باید برای مقابله با اقداماتی که دولت ترکیه انجام می‌دهد و نقض  غیرقابل تحمل حقوق بشر این تحریم‌ها را اعمال کنیم.

عمر چلیک، وزیر اتحادیه اروپای ترکیه نیز در واکنش به صحبت‌های وزیر خارجه لوکزامبورگ گفت: آسلبورن اطلاعی از تاریخ ندارد و اقدامات آنکارا باید به معنای حفاظت از دموکراسی شمرده شود نه اینکه ما را با نازی‌ها مقایسه کنند. اقداماتی که نازی‌ها انجام دهند را باید با سازمان‌های تروریستی گولن مقایسه کردما درباره سازمانی صحبت می‌کنیم که مردم خودش را با جنگ‌افزارها، تانک‌ها وهلی کوپترها قتل عام کرده است. هیچ کس نباید به این مساله فکر کند که ما از مقابله با این سازمان دست بر می‌داریم.