کارشناسان اسرائیلی احتمال می‌دهند که رئیس جمهور منتخب آمریکا مداخله واشنگتن در امور خاورمیانه به صورت کلی و بالاخص مداخله در نزاع اسرائیلی فلسطینی را کاهش دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه روزنامه عبری زبان هاآرتص، در سندی که پژوهشگران وزارت خارجه اسرائیل درخصوص جهت‌گیری سیاست خارجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا تدوین کرده‌اند، آمده است، اظهارات ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش حکایت از وجود سیاست منسجمی در مورد نزاع اسرائیلی فلسطینی نداشت.

در این سند آمده است: ترامپ خاورمیانه را به عنوان یک سرمایه‌گذاری خوب نمی‌بیند، منطقی است که گمان کنیم وی برای محدود کردن مداخله آمریکا در خاورمیانه تلاش کند اما به ادامه مبارزه علیه داعش و پویایی که در نبرد پاکسازی موصل در عراق و در رقه در سوریه شکل گرفت، پایبند است.

کارشناسان اسرائیلی می‌گویند، مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین در راس اولویت‌های دولت ترامپ نخواهد بود.

در این گزارش آمده است: ترامپ از یک سو از شهرک‌سازی ها و انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس حمایت کرده است اما در اظهارات دیگر گفته است که می‌خواهد بی طرف بماند و طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی باید خودشان به توافقی دست یابند.

در این سند پیش بینی شده که ترامپ در آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش تلاش کند تا سیاست خارجه خود را از سیاست باراک اوباما متمایز کند و اینگونه نباشد که آمریکا به عنوان پلیس جهان عمل کند.

طبق این سند، ترامپ چالشی برای جامعه بین الملل خواهد بود چرا که آگاهی از مواضع ترامپ با توجه به اظهارات ضد و نقیضش، دشوار است اما احتمال می‌رود که نظام وی تمایل داشته باشد که مداخله بین المللی را محدود سازد و به سمت عدم مداخله پیش برود.

کارشناسان می‌گویند، به عنوان یک بازرگان، ترامپ مسائل را از دید سود و ضرر تحلیل می‌کند و پیشبینی می‌شود که سیاست وی بر منافع محدود و فوری آمریکا متمرکز باشد به جای آنکه بر منافع فراگیرتر در جهان تمرکز کند.

آنها در گزارش خود آورده‌اند: ما بر این باوریم که آگاهی محدود ترامپ از صحنه بین الملل باعث خواهد شد که توجه باید به تیم کاری وی در کاخ سفید باشد چراکه تاثیر گسترده‌ای بر سیاست خارجه دولت آمریکا خواهند داشت. ترامپ همچنین روسیه را یک شریک احتمالی برای گفتگو به ویژه در زمینه جنگ در سوریه می‌بیند. او چین را تهدیدی برای آمریکا به شمار می‌آورد.