وزیرخارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای بلژیکی خود ، درباره مسائل مختلفی از جمله اقدام اخیر دولت ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی کشورهایی که بدون مواجهه با تحریم نفت خام ایران را خریداری می‌کردند گفت‌وگو کرده و در این باره اظهار کرد : این تصمیم آمریکا بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به گزارش مرور نیوز، چاووش اوغلو همچنین تحریم‌ها علیه ایران را بچه‌گانه خواند و دولت آمریکا را برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر در راستای پایبندی به تحریم‌هایی که به طور یک‌جانبه اعمال شده‌اند، مورد انتقاد قرار داد.

دیدیه رندرز در این باره گفت : بلژیک مذاکرات را در این باره با آمریکا ادامه می‌دهد. بسیاری از کشورها به دلیل تحریم‌های آمریکا با دشواری‌هایی مواجه هستند و ما با این تصمیم‌ها مخالفیم.

ترکیه اعلام کرد پایان معافیت برای ادامه واردات نفت ایران را نمی‌پذیرد و وزیر خارجه این کشور در توییتی نوشت: دیکته شدن چگونگی روابط با کشورهای همسایه قابل پذیرفتن نیست.

مولود چاووش اوغلو در توییتی نوشت: ترکیه تحریم‌های یکجانبه و تحمیل سلایق کشورهای دیگر در روابط با همسایگانش را نمی‌پذیرد. وی هشدار داد که اقدام آمریکا ممکن است به ثبات منطقه آسیب بزند.

وی همچنین افزود: تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت ایران به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک نمی‌کند و به مردم ایران آسیب می‌زند.