سرویس بین الملل- نامزد حزب سوسیالیست مولداوی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیسیون مرکزی انتخابات مولداوی بامداد امروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد: پس از شمارش 99/09 درصد آرا «ایگور دودون» (نامزد حزب سوسیالیست) 53/12 درصد آرا را کسب کرده است.

«مایا ساندو» رهبر حزب اقدام و همبستگی (نامزد حامی غرب از حزب راست میانه) 46/88 درصد آرا را به دست آورده است. 

دودون پس از انتشار گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات مولداوی، در جمع خبرنگاران حاضر شد و پیروزی خود در انتخابات را اعلام کرد.

وی گفت: با اطمینان می توانم بگویم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شدیم. تا کنون 50 درصد آرا به اضافه یک رای را به دست آورده ایم که پیروزی در دور دوم است. 

دور نخست انتخابات برای تعیین رئیس جمهوری مولداوی که نخستین انتخابات برای برگزیدن این مقام در 20 سال اخیر بود روز 12 آبان ماه برگزار شد

در 20 سال اخیر پارلمان مولداوی رئیس جمهور را انتخاب می کرد.

مولداوی که با حدود 3/5 میلیون نفر جمعیت فقیرترین کشور در اروپا است با مسائل مختلف از جمله رسوایی‌های مالی و فساد دست به گریبان است.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مولداوی دو گروه برقراری ارتباط عمیق تر تجاری با روسیه‌ و دسته دوم نیز در پی پیوستن به اروپا بودند.

سال گذشته مولداوی با اعتراض های سیاسی و ناآرامی های گسترده روبه‌رو شد که علت آن ناپدید شدن مرموز یک میلیارد دلار از سه بانک این کشور بود که باعث شد، حمایت مردم از دولت ائتلافی طرفدار غرب تضعیف شود.

بیش از 40 درصد مردم مولداوی روزانه با کمتر از پنج دلار زندگی می‌کنند و میانگین ماهانه درآمدی سرانه در این کشور 240 دلار است.

آخرین رئیس جمهوری منتخب مولداوی سال 1996 از سوی اعضای پارلمان انتخاب شد.