سرویس بین الملل- وزیر امور خارجه آلمان نامزد ائتلاف حاکم برای تصدی مقام ریاست جمهوری شد

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های آلمان، حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان (CDU)، با حمایت از فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه از حزب سوسیال دموکرات به عنوان نامزد ائتلاف حاکم برای تصدی مقام ریاست جمهوری موافقت کرد.

هورست زیهوفر رهبر حزب اتحاد سوسیال مسیحی (CSU) حزب وابسته (sister party) به اتحاد دموکرات مسیحی (حزب متبوع آنگلا مرکل صدراعظم آلمان) در ایالت بایرن، اعلام کرد که این حزب نیز موافق حمایت از اشتاین مایر برای تصدی پست ریاست جمهوری که تا حد زیادی پستی تشریفاتی است، می باشد. 

حزب اتحاد سوسیال مسیحی تنها در ایالت بایرن فعالیت می کند اما اتحاد دموکرات مسیحی در 15 ایالت دیگر (تمام ایالت ها بجز بایرن) فعال است. 

رهبران احزاب ائتلاف حاکم آلمان، چندین بار برای بحث درباره نامزد مشترک برای جانشینی «یواخیم گائوک» رئیس جمهوری کنونی دیدار کرده اند. 

هنوز معلوم نیست که در صورت رسیدن اشتاین مایر به مقام ریاست جمهوری، چه کسی جانشین اشتاین مایر در مقام وزیر امور خارجه خواهد شد.

ریاست جمهوری در آلمان با رای مخفی مجمع فدرال برای دوره پنج ساله انتخاب می شود. مجمع فدرال (Federal Convention یا به آلمانی Bundesversammlung) یک نهاد ویژه قانون اساسی است که وظیفه انتخاب رئیس جمهوری را بر عهده دارد. این مجمع متشکل از تمام 620 عضو مجلس فدرال (بوندستاگ) و به همان تعداد نماینده منتخب مجالس ایالتی در 16 ایالت این کشور است. یواخیم گائوک رئیس جمهوری کنونی در 18 مارس 2012 انتخاب شد. 

انتخابات پارلمانی آلمان نیز اواسط تابستان تا اوایل پاییز آینده برگزار خواهد شد اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. در این حال، با ورود گروهی از پناهجویان جدید به آلمان طی یک سال گذشته و افزایش جرایم در این کشور، فشار سیاسی و اجتماعی بر دولت آنگلا مرکل چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی در آلمان افزایش یافته است. 

بحران پناهجویان تنها موضوعی نیست که می تواند بر نتیجه انتخابات پارلمانی پاییز آینده در آلمان تاثیر گذار باشد، بلکه موضوع عدالت اجتماعی نیز ممکن است به همان اندازه دارای اهمیت باشد و این خبر خوبی برای سه حزب چپگرای آلمان است.