تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان منطقه آزاد اروند و سازمان بورس کالا با هدف ایجاد خطوط منظم و منسجم صادرات کالا به کشور عراق امضا شد.

به گزارش مرور نیوز، بر اساس این تفاهم‌نامه زیرساخت‌های لازم برای ایجاد این خطوط ایجاد شده و شرایط صادرات کالا به عراق از مرز شلمچه پایدارتر می‌شود.

تجهیز و ایجاد انبارهای متناسب با نوع کالاهای صادراتی و نظم بخشیدن و ایجاد انسجام در این نوع کالاها به ‌منظور جلب بازار از جمله اقدامات لازم برای تسهیل صادرات است که روز گذشته، در نشست مشترک بین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و مدیرعامل بورس کالای کشور مطرح شد.

منطقه آزاد اروند دارای زیرساخت‌های مناسبی برای ایجاد بورس کالا است

در این نشست اسماعیل زمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد:یرساخت‌های بورس کالا در منطقه آزاد اروند از دیگر مناطق بهتر است و زیرساخت‌های بورس کالا در منطقه آزاد اروند از دیگر مناطق بهتر است.

وی افزود: کالا برای رسیدن به برخی مناطق آزاد باید راه‌های دریایی و زمینی را طی کند که این موضوع فرایند حمل کالا را طولانی‌تر می کند. بورس کالا واسطه‌های این حوزه راحذف کرده و سبب تسهیل معاملات می‌شود.

منطقه آزاد اروند به هاب لجستیک منطقه تبدیل می‌شود

زمانی تصریح کرد: بورس کالا از ورود واسطه‌های عرضه کالا جلوگیری می‌کند چراکه بورس یک ساختار نظام‌مند ‌است. به بیانی دیگر هرکسی که معاملات خود را از طریق بورس انجام دهد با یک سازوکار شفاف مواجه می‌شود که در آن واسطه‌ای وجود ندارد و با ایجاد بورس کالا در منطقه آزاد اروند، این منطقه به یک هاب لجستیک در خاورمیانه تبدیل می‌شود.

زمانی با بیان اینکه بورس کالا به ‌نوعی ساختار معاملات و تولیدات داخلی ما را ساماندهی می‌کند، عنوان کرد: همچنین قرار است تا منطقه آزاد اروند به هاب لجستیک منطقه تبدیل شود.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد اروند افزود: به این صورت که شرکت‌ها خرید خود را به‌جای دوبی و دیگر مناطق از منطقه آزاد اروند انجام دهند و خرید برخی کالاهای اساسی که از بیرون کشور انجام می‌شود از این منطقه انجام گیرد.