سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد که در دو ماهه نخست امسال (تا ابتدای خردادماه ۱۴۰۲) در کل کشور ۷۹ هزار و ۲۶۰ مورد ازدواج و ۳۷ هزار و ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده است.

به گزارش مرور نیوز ، بر پایه آمار ثبت احوال کشور ، طی فروردین و اردیبهشت امسال، از کل ازدواج های ثبت‌شده بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۹۲۷۲ مورد، خراسان رضوی با ۷۱۲۵ مورد و خوزستان با ۶۱۵۷ مورد است.

همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با ۴۶۰ مورد، ایلام با ۶۶۳ مورد و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱۵۷ مورد بوده است.

از ۳۷ هزار و ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده، کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با ۱۸۵ مورد، خراسان جنوبی ۳۱۲ و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۷۴ مورد است.

همچنین بیشترین طلاق ثبت شده در دو ماه نخست سال‌جاری نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۶۲۲۹ مورد، خراسان رضوی ۴۰۶۸ مورد و اصفهان با ۲ هزار طلاق بوده است.

بسیاری از عوامل اجتماعی می‌توانند در افزایش نرخ طلاق در ایران نقش داشته باشند. در برخی خانواده‌ها، فرهنگ تحمل نداشتن اختلافات و عدم توانایی در حل مسائل به صورت صحیح وجود دارد که ممکن است منجر به افزایش نرخ طلاق شود.

یا زوجین ممکن است در بسیاری از مسائل نظرات مختلفی داشته باشند، این نظرات ممکن است به گسترش مسائل و اختلافات بین آن‌ها منجر شود و در نهایت به طلاق منجر شود.

 فشار‌های اقتصادی بر افزایش طلاق در ایران بی‌تأثیر نیست. فشار‌های اقتصادی ممکن است باعث شود که زوجین به دنبال طلاق باشند و به دنبال راه‌هایی برای افزایش درآمد خود باشند.

یکی دیگر از علل کشیده شدن زوجین به سمت طلاق عدم توافق در مورد مسائل کودکان است. در برخی از موارد، عدم توافق در مورد مسائل کودکان ممکن است به اختلافات بین زوجین منجر شود و در نهایت به طلاق منجر شود.

 

جرایم بعد از طلاق

طلاق زوجین از جنبه افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز مهم است. بی‌توجهی به افزایش آمار طلاق در ایران می‌تواند به آسیب‌های اجتماعی و جرایمی منجر شود.

طلاق می‌تواند به آسیب به روابط خانوادگی منجر شود و باعث شکستن برخی از ارتباطات خانوادگی شود.

طلاق می‌تواند برای کودکان آسیب‌های جدی ایجاد کند، از جمله افزایش خطر اختلالات روانی، ترک تحصیل تحصیلات و افزایش خطر ورود به جرایم.

طلاق ممکن است باعث افزایش جرایم خشونت خانگی شود، زیرا در برخی موارد، همسران قبلی با هم درگیر مسائل مالی و نفقه قرار می‌گیرند.

هر طلاق برای دولت می‌تواند هزینه نجومی داشته باشد. طلاق ممکن است باعث کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های خانواده شود، که می‌تواند به فقر و نیازمندی‌های اقتصادی و گرایش به شاخه‌های فساد شود.

طلاق باعث افزایش اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی در جامعه می‌شود که این تنها ضربه به یک خانواده نیست بلکه صدمات جدی به خانواده بزرگتر که جامعه است ایجاد می‌کند.