دکتر رضا سیمبر معتقد است که «آتلانتیسیسم» از اصول سیاست خارجی آمریکاست و ترامپ نیز نسبت به این اصل پایبند است.

به گزارش مرور نیوز، دکتر «رضا سیمبر» استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان اظهار داشت: علی رغم چالشهای فکری که در دوران جنگ سرد و در راستای تقویت نظریه «اروپا برای اروپا» به وقوع پیوست، سیاستمداران آمریکایی همچنان در صدد تقویت آتلانتیک گرایی در سیاست خارجی خود هستند.

وی ادامه داد: پس از وقوع جنگ سرد نیز برخی کشورهای اروپایی سعی کردند سازمان همکاری های اروپا را جایگزین ناتو گردانده و از این طریق نقش آفرینی آمریکا در حفظ امنیت اروپا را کمرنگ نمایند. با این حال مقامات آمریکایی در صددند به هر نحو ممکن امنیت اروپا را وابسته به خود قلمداد کنند.

دکتر سیمبر افزود: آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز نسبت به آتلانتیسیسم پایبند خواهد ماند. اتفاقا تفکر اصلی ترامپ، پررنگ تر کردن نقش آمریکا در ناتو (نسبت به دیگر بازیگران اروپایی) است. ترامپ در صدد است جایگاه کشورهای اروپایی را هم در ساختار تصمیم گیری و هم در قبال گسترش حضور نظامی آمریکا در اروپا و ....تنزل دهد.

تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان تاکید کرد: هم اکنون دو کشور آلمان و فرانسه به عنوان دو متحد سنتی در سیاست خارجی خود، در صددند مانع از تحقق این مسئله (تبلور مطلق آتلانتیسیسم در سیاست خارجی آمریکا) شوند. با این حال در این خصوص باید به نقش سنتی انگلیس نیز توجه داشت. انگلیس در این معادله همواره به سود منافع آمریکا و پررنگ تر شدن تفکر آتلانتیک گرایی آمریکایی حرکت کرده است.