وزیر امور خارجه ایران گفت: امروزه این موضوع امری ثابت شده است که آمریکا حتی به هم مشرب های خود خیانت می کند.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی‌ اش در اجلاس جنبش عدم تعهد [اجلاس نم] که در سطح وزرای امور خارجه در باکو برگزار شد، اظهار کرد: هدف طرح صلح هرمز ترویج گفت‌وگو، احترام متقابل و برابری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و مصونیت مرزهای بین المللی، حل و فصل مسالمت آمیز کلیه اختلافات، رد تهدید به استفاده از زور یا کاربرد زور، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی یکدیگر و در نهایت تضمین امنیت انرژی و جریان آزاد منابع می باشد.

متن کامل سخنرانی وزیر خارجه بدین شرح است:

مایل هستم سخنان خود را با تشکر از همسایگان و برادران خود ـ مردم و دولت جمهوری آذربایجان ـ برای سازمان دهی این نشست سران جنبش عدم تعهد و همچنین میزبانی نسبت به شرکت کنندگان در این نشست گرم آنان آغاز نمایم. همچنین مراتب تقدیر خود را به جمهوری بولیواری ونزوِئلا به دلیل ریاست شایسته آنان طی سه سال گذشته اعلام می نمایم.

وجود یک جریان رشد یابنده برای تحقیر دیپلماسی، چند جانبه گرایی و همکاری های بین المللی چالش های مزمن را در سراسر جهان تشدید نموده و موجب افزایش تردید و بلاتکلیفی شده است. به نظر می رسد که حقوق بین الملل، موافقتنامه های چند جانبه، قطعنامه های شورای امنیت و هنجارهای رفتار متمدنانه همه در مسلخ جاه طلبی های سیاسی فردی قربانی می شوند.

غرب آسیا بیشترین آلام را از ناحیه این کینه توزی علیه نظم جهانی متحمل می شود:

حق خودمختاری فلسطین به عنوان یکی از مهم ترین اهداف جنبش عدم تعهد توسط سیاست های یکجانبه و مخرب ایالات متحده به ویژه از سوی موضع گیری های غیرقانونی و خطرناک آن در مورد قدس و جولان در حال پایمال شدن است. رژیم صهیونیستی با برخوردای از حمایت بی چون و چرای آمریکا و با کمال تأسف همچنین رضایت کوتاه بینانه برخی در منطقه ما تشجیع شده است تا  به غصب و جذب بیشتر و بیشتر فلسطین مبادرت ورزد.

ظلم های دهشتناک علیه مردم یمن به همراه پیامدهای منطقه ای این جنگ ـ که با پشتیانی کامل ایالات متحده انجام می شودـ به گونه ای تهدیدآمیز در حال خارج شدن از کنترل و منجر شدن به  تشدید تنش ها و ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه و ماورای می باشد.

اقدام غیرمسئولانه ایالات متحده در خروج خود از برجام به رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در این زمینه یکی دیگر از مهم ترین عناصر آشوب ساز در منطقه و ماورای آن بوده است. جنگ اقتصادی آمریکاـ در واقع تروریسم اقتصادی آن ـ با هدف قرار دادن مردم عادی ایران و کوششی ساده لوحانه برای گرسنگی دادن آنان تا مرحله به تسلیم شدن تنها یک جنایت عامدانه و به صورت آشکار اعلام شده علیه بشریت نیست بلکه تهدیدی جدی و فوری برای صلح و امنیت بین المللی است.

در حقیقت، اعتیاد ایالات متحده به اعمال تحریم هاـ یا به عبارت دقیق تر تروریسم اقتصادی ـ علیه مردم بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد مانند کوبا، ونزوئلا، سوریه، ایران و حتی قدرت های بزرگی مانند چین و روسیه، در حال تضعیف اساس  روابط اقتصادی بین المللی و به مخاطره افکندن صدها میلیون نفر از مردم و همچنین تجارت جهانی است.

اتخاذ موضع یکپارچه جامعه بین المللی برای وادار ساختن ایالات متحده به  بازگشت از این مسیر خطرناک خود به منظور  اجتناب از بروز یک فاجعه جهانی، یک ضرورت فوری است.

امروزه این موضوع امری ثابت شده است که آمریکا حتی به هم مشرب های خود خیانت می کند. بسیاری آموخته اند که انتظار از آمریکا برای تامین حفاظت و امنیت آنان یک خواسته واهی ـ اگر نگوییم انتحاری ـ می باشد.

اما این مردم ما هستند که هزینه رفتارهای غیرمسوولانه آمریکا را می پردازند. به همین دلیل بر ما اعضای جنبش است تا متحد شویم و بر مبنای تفکر ـ و اقدام ـ دسته جمعی و مبتکرانه برای تغییر جهت جریان حاکم یا حداقل کاهش آثار آن بر مردم خویش اقدام کنیم.

کوشه صلح هرمز (امید) که جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم آن را در نشست ماه سپتامبر گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه فرمودند یکی از این گونه تلاش ها است. هدف آن ترویج گفتگو، احترام متقابل و برابری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و مصونیت مرزهای بین المللی، حل و فصل مسالمت آمیز کلیه اختلافات، رد تهدید به استفاده از زور یا کاربرد زور، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی یکدیگر و در نهایت تضمین امنیت انرژی و جریان آزاد منابع می باشد.

ما دوباره از همسایگان و همه شرکای خود در جنبش عدم تعهد دعوت می کنیم تا برای تقویت و اجرای ابتکار امید با ما همکاری کنند.

متشکرم آقای رییس.