هـیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی به کامبوج به منظور شرکت در نهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی، در حاشیه نشست با هیأت‌های پارلمانی کشورهای کامبوج، اندونزی، روسیه، ویتنام و چین دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مرور نیوز، فاطمه ذوالقدر، رئیس هـیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی به کامبوج به منظور شرکت در نهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی، روز گذشته (پنجشنبه) به همراه علی کاظمی و هاجر چنارانی، دو نفر از دیگر نمایندگان عضو گروه APA مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست، با هیأت‌های پارلمانی کشورهای کامبوج، اندونزی، روسیه، ویتنام و چین دیدار و گفت‌وگو کردند.

ذوالقدر در دیدار " انهم تاوی " رئیس گروه دوستی پارلمانی کامبوج با ایران، ضمن تشکر از مهمان نوازی و برگزاری شایسته مجمع عمومی نهم مجمع مجالس آسیایی، ابراز امیدواری کرد که با گشایش سفارتخانه‌های دو کشور، مناسبات تهران، پنوم پن به سطح مطلوب گسترش یابد.

وی همچنین با سپاسگزاری از موضع کامبوج در دادن رأی منفی به قطعنامه شورای حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران، خواستار گسترش مناسبات پارلمانی میان دو کشور و تحرک بیشتر گروه‌های دوستی، پارلمانی شد.

رئیس گروه دوستی- پارلمانی کامبوج با ایران نیز با ابراز خشنودی از ایجاد فضای مناسب پسابرجام، زمینه را برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور بسیار مناسب دانست و بر آمادگی مجلس و گروه دوستی کامبوج، ایران برای گسترش مناسبات پارلمانی تأکید و از گروه دوستی ایران برای دیدار از پنوم‌پن دعوت کرد.

وی در پایان مراتب همدردی مجلس، دولت و مردم کشورش را با بازماندگان شهدای عملیات تروریستی داعش در عراق و همچنین قربانیان حادثه  تصادف قطار اعلام کرد.

سپس ذوالقدر در دیدار " جولیاری باتوبارا " نایب رئیس کمیته  همکاری‌های بین پارلمانی مجلس نمایندگان اندونزی، از جمهوری اسلامی ایران و اندونزی  به عنوان دو کشور بزرگ و تأثیرگذار جهان اسلام یادکرد و با اشاره رفع بسیاری از موانع گسترش روابط اقتصادی، پس از امضای برجام، به ویژه در زمینه های مالی و بانکی، عرصه را برای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و مالی بسیار مناسب ارزیابی کرد.

وی همچنین با اشاره به جایگاه مجلس شورای اسلامی، گسترش روابط پارلمانی، به ویژه گروه های دوستی را زمینه ساز توسعه ی روابط همه جانبه دانست و بر آمادگی مجلس شورای اسلامی برای ارتقای روابط پارلمانی، تأکید کرد.

در ادامه رئیس هیأت اندونزیایی با اشاره به نقش و جایگاه دو کشور اندونزی و ایران در قاره آسیا، به علائق مشترک فراوان دو کشور پرداخت و با ناکافی دانستن سطح کنونی مبادلات اقتصادی،خواستار گسترش روابط دو جانبه در کلیه زمینه ها شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گسترش مناسبات پارلمانی را در پیشبرد روابط در سایر زمینه ها بسیار مؤثر دانست و بر آمادگی مجلس متبوع خود برای توسعه روابط پارلمانی و گروه های دوستی، تأکید کرد.

ذوالقدر در ادامه ی دیدارهایش با" استفان ژیریاکوف " نایب رئیس کمیته ی بهداشت و محیط زیست شورای فدراسیون روسیه نیز گفت و گو کرد.

در این دیدار ذوالقدر ضمن ارائه ی تحلیلی پیرامون ضرورت روابط نزدیک و گسترده میان تهران و مسکو، ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور را بسیار گسترده خواند و خواستار ارتقای سطح روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در همه ی زمینه ها شد.

وی از مبارزه با تروریسم و افراط گری عنوان یکی از زمینه های همکاری میان دو کشور یاد کرد و همسوئی و اتخاذ مواضع مشترک را در جلوگیری از گسترش تروریسم بسیار مهم دانست.

ذوالقدر در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت همکاری بیشتر پارلمانی  و فعال کردن گروه های دوستی در چاچوب بین المجالس جهانی و مجمع مجالس آسیایی ، تأکید کرد و آمادگی مجلس شورای اسلامی را در این راستا اعلام کرد.

در ادامه این ملاقات "ژیریاکف" نیز جمهوری اسلامی ایران  را کشوری قدرتمند و تأثیرگذار در مسائل منطقه ای و بین المللی خواند و بر همکاری پارلمان روسیه با هـیأت های مجلس شورای اسلامی در تمامی مجامع پارلمانی تأکید کرد.

وی تماس ها و دیدارهای مکرر رؤسای جمهور، وزرای خارجی و سایر مقامات بلند پایه ی دو کشور را دلیل گستردگی روابط و همکاری های دو کشور دانست و بر ادامه ی همکاری ها تأکید کرد.

رئیس هیأت پارلمانی روسیه در پایان سخنانش از کمک های مجلس شورای اسلامی به دبیرخانه ی مجمع مجالس آسیایی برای استمرار فعالیت این نهاد مهم پارلمانی آسیا، تقدیر و تشکر کرد.

پس از این ملاقات فاطمه ذوالقدر در دیدار با " فان سوان زونگ " رئیس کمیسیون علوم و فناوری مجلس ملی ویتنام، که ریاست هیأت پارلمانی این کشور را به عهده دارد، با اشاره به انجام نشدن سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ویتنام، به دلیل شهادت تعدادی از زوار ایرانی در عراق به دست تروریست های مزدور داعش و همچنین جان باختن تعداد دیگری از هموطنان در حادثه ی تصادم قطار، اظهار امیدواری کرد که این سفر در آینده ی نزدیک انجام شود.

وی در ادامه به ظرفیت های فراوان دو کشور برای گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی پرداخت و خواستار تلاش بیشتر مسؤلین ذیربط دو طرف برای ارتقاء مناسبات به سطح مطلوب شد.

وی همچنین بر تأثیر فراوان روابط پارلمانی بر مناسبات کلان دو کشور تأکید کرد و آمادگی مجلس شورای اسلامی را برای گسترش همکاری های پارلمانی اعلام کرد.

ذوالقدر در این راستا از گروه دوستی، پارلمانی ویتنام با ایران برای سفر به تهران دعوت کرد.

در ادامه این دیدار رئیس هیأت پارلمانی ویتنام ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران به خاطر حوادث اخیر، بر اشتیاق رئیس مجلس ویتنام برای استقبال از دکتر لاریجانی در هانوی تأکید کرد و اظهار امیدواری کرد که سفر ایشان هر چه زودتر انجام پذیرد.

در این ملاقات طرفین بر ضرورت اجتناب از طرح جزئیات در نشست های مجمع و پرداختن به مسائل کلان قاره  آسیا تأکید کردند.

ذوالقدر در آخرین دیدار خود با" ژانگ ژیاکو " نایب رئیس کمیته  وابط خارجی کنگره ملی خلق چین دیدار کرد.

وی در این دیدار از چین به عنوان کشوری مهم و تأثیر گذار در عرصه های بین المللی نام برد و خواستار مشارکت بیشتر این کشور در حل مناقشات غرب آسیا، به ویژه عراق، سوریه و یمن شد.

ذوالقدر آمادگی تهران را برای هر گونه همکاری با پکن، در این راستا، اعلام کرد.

وی همچنین از علاقه مجلس شورای اسلامی برای گسترش مناسبات پارلمانی با چین سخن گفت و همکاری در مجمع مجالس آسیایی و عرصه ی گروه های دوستی پارلمانی را زمینه مناسبی برای اینگونه همکاری ها دانست.

در ادامه این ملاقات رئیس هیأت پارلمانی چین نیز با اشاره به سابقه  دیرینه روابط چین و ایران، جاده ابریشم را نماد این روابط خواند و توسعه ی کنونی غرب را وامدار آن دانست.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که مناسبات دو تمدن کهن، چین و ایران متناسب با تاریخ و تمدن دو کشور به سطح مطلوب ارتقا یابد.

"علی کاظمی" و "هاجر چنارانی" نیز در ملاقات های مذکور نقطه نظرات خود را پیرامون راه های گسترش روابط پارلمانی و ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و فرهنگی ارائه کردند.