حضور سی کشور در نشست قلب آسیا برای تغییر وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان امیدها را برای بازگشت آرامش به این کشور و مبازره مشترک علیه طالبان افزایش داده است.

به گزارش گروه سیاسی مرور نیوز، اجلاس قلب آسیا که به روند استانبول نیز مشهور است در نوامبر ۲۰۱۱ شروع به کار کرد و در ژوئن همان سال اصل شش ماده‌ای توسط وزرای خارجه کشورهای عضو به منظور اعتمادسازی کشورهای عضو به تصویب رسید. کنفرانس قلب آسیا دارای ۱۲ کشور عضو است و ۱۶ کشور دیگر  از آن حمایت می‌کنند.

در کنفرانس قلب آسیا در استانبول نمایندگان ۶ کشور همسایه افغانستان و ۸ کشور دیگر منطقه روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، هندوستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه و چین شرکت کرده بودند. بر اساس ماده ۲۵ اعلامیه کنفرانس وزرای خارجه در نشست استانبول، کشورهای عضو قلب آسیا به منظور سیاست اعتمادسازی حداقل بایستی دو نشست گروه تخصصی را برای اعتمادسازی برگزار می‌کردند که اولین جلسه آن به ریاست افغانستان و ترکیه در وزارت خارجه ترکیه برگزار شد. نشست دیگر گروه تخصصی اعتمادسازی بین کشورهای عضو در سال ۲۰۱۳ در تالار کنفرانس وزارت خارجه ترکمنستان در شهر عشق آباد تشکیل جلسه داد که سفیر افغانستان به نمایندگی از کشور افغانستان نیز سخنرانی داشت.

هدف از به وجود آمدن این سازمان در مرحله اول اعتمادسازی، همکاری‌های مشترک و همسوئی فعالیت‌های مشترک در بخش مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، همکاری‌های مشترک در راه مبارزه با حوادث طبیعی، توسعه تجارت منطقه‌ای و سرمایه گذاری کشورهای عضو با یکدیگر در جهت پیشبرد زیرساخت‌های آن کشورهاست.

یکی از مهم ترین بخش‌های اعتمادسازی کنفرانس قلب آسیا توسعه زیربناهای اقتصادی است که توسعه و همکاری مشترک را میان کشورهای عضو ایجاد می‌کند و شامل پروژه های انرژی بخصوص تولید و انتقال برق، خطوط راه آهن، توسعه بزرگراه‌ها، استخراج معادن و توسعه صنایع بود. در این نشست روی عوامل و چگونگی این پروژه‌ها، چالش‌ها و مشکلات آن و روش حل این مسائل که در راه این پروژه‌ها وجود دارد بحث و تبادل نظر شد. هر یک از کشورهای عضو سازمان قلب آسیا وظایف و رهبری یکی از مسایلی که در جلسه بحث شود را بر عهده گرفته و پروژه‌ها را به‌صورت جدی بررسی و مسؤلیت انجام پروژه‌ها را بر عهده خواهند داشت.

امسال نیز اعضای این اجلاس با موضوع افغانستان در "امریتسار" ایالت پنجاب هند گردهم آمده‌اند. در این نشست دو روزه که از امروز شروع شده، قرار است در مورد مسائل افغانستان تحولات مربوط به آن گفتگوهایی صورت بگیرد. در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، برای حضور در این کنفرانس به هند رفت تا ضمن سخنرانی در این موضوع، به تشریح دیدگاه های ایران بپردازد.

اهمیت کشور افغانستان در مسائل ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشورمان باعث می‌شود تا تصمیمات در این اجلاس قابل تامل باشد. اجلاس قلب آسیا متشکل از شش کمیته است که مسئولیت کمیته آموزش آن بر عهده ایران است و کشور هند نیز مسئولیت کمیته توسعه اقتصادی افغانستان را بر عهده دارد.

از جمله تاثیرگذاری های این اجلاس، پیگیری روند مذاکرات صلح میان کابل و طالبان از مجرای این نشست است. از همین رو سال گذشته پاکستان درصدد ازسرگیری مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان از طریق همین کنفرانس قلب آسیا بود و در این راستا دیدارهایی نیز بین مشاوران امنیتی هند و پاکستان در بانکوک نیز صورت گرفت و «راحیل شریف» فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان نیز برای حل مسئله افغانستان در منطقه عزم راسخی از خود نشان داد و در سفر خود به آمریکا مقامات سیاسی و نظامی آمریکا بر حل مسئله افغانستان از طریق مذاکرات صلح آمیز و نیز حل مناقشات مرزی هند و پاکستان از طریق مذاکرات دوجانبه بین هند و پاکستان تأکید داشت.

بر این اساس امید است که بتوان با استفاده از پتانسیل‌های مذاکرات اجلاس قلب آسیا بر مشکلات امنیتی مرزهای شرقی، کاهش و سپس حذف تجارت مواد مخدر فائق آمد.