عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صدا و سیما نمی‌تواند مستندات متقاضی تبلیغات را بررسی کند این وظیفه نهادهای اجرایی است که در صورت بروز تخلف باید به جلوگیری از تبلیغات واکنش نشان دهند.

پس از اظهارات وزیر دادگستری در مجلس در خصوص قرارداد 11 میلیارد تومانی پدیده شاندیز با صدا و سیما برای تبلیغات که باعث افزایش خسارات مالی مردم از طریق خرید سهام آن شدند، علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، در مورد نظارت بر تبلیغات رسانه ملی در راستای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: قطعا لازم است که بر تبلیغاتی که صدا و سیما انجام می‌دهد کنترل و نظارت شود. زیرا تبلیغات آن مورد پذیرش مردم است و این ناشی از اعتمادی است که ملت به رسانه ملی دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر سازوکارهای داخلی صدا و سیما در زمینه نظارت بر تبلیغات، لازم است دستگاه‌های اجرایی نیز اگر در مواردی موضوعی را خلاف ضوابط تشخیص می‌دهند پیش از گذشت زمان و اثرگذاری در جامعه، مانع نمایش آن شوند. برای مثال اگر محصولی می‌تواند به دلیل نداشتن استاندارهای بهداشتی سلامت مردم را به خطر اندازد، وزارت بهداشت باید به صدا و سیما هشدار دهد.

کریمی در مورد نقش مجلس برای ممانعت از تبلیغاتی شبیه آنچه در مورد پدیده شاندیز رخ داد خاطر نشان کرد: این مساله وظیفه دستگاه‌های اجرایی است تا مجلس، ضمن آنکه صدا و سیما نیز نمی‌تواند تمام مستندات و اسناد متقاضی تبلیغات را بررسی کند. لذا در موضوع پدیده شاندیز نیز بیش از آنکه ایراد به رسانه ملی وارد باشد به دستگاه‌هایی است که باید به موقع واکنش نشان می‌دادند. از این رو این چیزی نیست که برایش در مجلس طرحی ارائه شود.