طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس در دوره‌های پیشین مجلس نیز مورد بحث بود اما نتیجه خاصی به همراه نداشت و حالا این طرح دوباره در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس قرار گرفته است و البته برخی نمایندگان معتقدند باید فضای گفتگو درباره جزئیات آن فراهم شود؛ بی شک بحث شفافیت آرای نمایندگان مطالبه جدی مردم است.

به گزارش مرور نیوز، تصویب کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در نشست روز ۱۴ مردادماه کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس توسط نایب رییس کمیسیون مذکور مطرح گردید. طرحی که وکلای ملت در روزهای ابتدایی آغاز به کار مجلس یازدهم وعده دادند که با تصویب و اجرای آن، عملکرد پارلمان شفاف خواهد شد.

طرح شفافیت آرای نمایندگان در خردادماه در مجلس اعلام وصول‌شده بود و نمایندگان مجلس پس از آن، طرح مذکور را مورد بررسی قرار دادند و حتی جزئیات بیشتری را نسبت به دوره قبل در آن دخیل کردند.

هرچند این طرح در دوره‌های پیشین مجلس مورد بحث بود اما نتیجه خاصی را بهمراه نداشت. حالا این طرح در حالی در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس قرار گرفته است که برخی نمایندگان معتقدند باید فضای گفت‌و گو درباره جزئیات آن فراهم شود. 

*شفافیت آرا؛  مطالبه جدی مردم

شفافیت آرا مطالبه جدی مردم از نمایندگانی است که آنها را راهی بهارستان کرده‌اند طرح مذکور در مجلس دهم گرچه مطرح شد، اما عملا به بن بست خورد و بعد از کش و قوسی دوساله بالاخره در شهریور سال گذشته با قید فوریت به صحن علنی آمد، اما نمایندگان به رد فوریت شفاف‌شدن آرایشان رأی دادند.

حالا مجلس دهم تمام شده و اکنون مردم از نمایندگان انتظار دارند که وکلایشان به صورت شفاف عمل کنند،  چرا که  یکی از مسائلی که کمک می‌کند مجلس جایگاه اصلی خودش را پیدا کند، بحث شفافیت آرای نمایندگان است.

بنابراین مردم منتظرند ببینند آیا عملکرد بهارستان نشینان شیشه‌ای خواهد شد و نمایندگان مجلس انقلابی می‌توانند وعده‌ای که لیست امیدی‌ها نتوانستند آن را اجرایی کنند را اجرا کنند؟!

موافقان و مخالفان این طرح چه گفتند:

*پارلمان شیشه ای رضایت عمومی را به همراه خواهد داشت

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معتقدم که شفافیت باعث ارتقای کارآمدی پارلمان می‌شود، چرا که وقتی نمایندگان خود را در پشت شیشه‌های شفاف احساس کنند با دقت نظر بیشتری رأی می‌دهند. از طرفی وقتی مردم بتوانند عملکرد نمایندگان خود را رصد کنند رضایت عمومی بیشتری خواهند داشت و در نتیجه نظارت نسبت به مجلس بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه سیاست پارلمان باز در بسیاری از کشورهای دنیا بازخورد بسیار مثبتی از طرف مردم به دنبال داشته و اقشار مختلف جامعه می‌توانند در تصمیمات نمایندگان نقش داشته باشند، ادامه داد: در قانون اساسی کشورمان آمده که «وکلای ملت در تمام تصمیم گیری‌های خود آزاد هستند، بنابراین تمام مسائل در مجلس باید شفاف باشد.

*هم موافقم،  هم مخالف

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: من هم موافق طرح شفافیت هستم و هم مخالف؛ موافقت من با این طرح از این منظر است که مجلس باید کار خود را با شفافیت حداکثری انجام دهد.

وی ادامه داد: شفافیت بین نمایندگان مجلس موجب فعال شدن افرادی که احساس مسئولیت نمی‌کنند خواهد شد؛ ضمن اینکه آن‌ها نسبت به رای خود در صحن علنی و شرکت در کمیسیون‌ها حساسیت زیادتری داشته و مجبور به رعایت نظم خواهند شد.

محمودی  با اشاره به  دلایل مخالفتش افزود: برای اجرای این طرح باید زیرساخت‌هایی در نظر گرفته شود و از نماینده‌ای که رای می‌دهد صیانت شود ضمن اینکه هر رای که نماینده می‌دهد موافقین و مخالفینی در حوزه‌های انتخابی خواهد داشت که می‌تواند مشکل ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در طرح شفافیت موجود در مجلس صیانت از نمایندگان وجود ندارد ضمن اینکه نمایندگان درباره رای دادن و یا رای ندادن به برخی لوایح و طرح‌های با تهدید جانی مواجه می‌شوند که بایستی برای آن فکری اساسی شود.