سخنگوی دولت با بیان اینکه ٣٧١ هزار میلیارد تومان بودجه در لایحه بودجه سال ٩٦ در نظر گرفته شده است، گفت: بخشی از این بودجه از محل درآمد عمومی و ٥٠ هزار میلیارد تومان هم از محل درآمد اختصاصی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری افزود: از آغاز امسال برای افزایش تولید، رشد اقتصادی و اشتغال دو بخش فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و  طرح های عمرانی را داشتیم.

وی ادامه داد: ٧٥٠ واحد نیمه فعال با ١٦ هزار میلیارد تومان را خواستیم فعال کنیم که ١١ هزار میلیارد تومان تا الان اختصاص داده شده است.

نوبخت ٧٥٠ واحد را جزو طرح های خصوصی و طرح های عمرانی با اعتبار ٢٣ هزار میلیارد تومان را جزو طرح های خصوصی اعلام کرد و ازامه داد: مبلغ اولیه آن ٣٧ هزار میلیارد تومان بود که تا کنون ٢٣ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اختصاص یافت.

معاون رییس جمهور درباره مقابله با آلودگی اظهار کرد: قرار شد ٩٠ هزار تاکسی فرسوده را از چرخه حمل و نقل خارج کنیم که تا کنون ٣٤ هزار دستگاه تاکسی فرسوده پرس و ناوگان جدید جایگزین شد.

وی ادامه داد: برای مقابله با آلودگی تصمیم گرفتیم کارهای بزرگتر انجام دهیم و تاکسی های گاز سوز و بنزین سوز را برقی کنیم؛ بویژه قرار شد موتور سیکلت ها برقی شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان برای کاهش آلایندگی اختصاص داده شده است.

نوبخت از مصوبات دولت در جلسه گذشته و موافقت با هزار میلیارد تومان برای تأسیسات و تجهیزات مسکن مهر عنوان کرد و گفت: این نیازمند مصوبه دولت بود که این مصوبه انجام شد؛ این مصوبه چگونگی اجرای کار بود و ٨٠٠ میلیارد تومان برای کمک به وزارت نیرو برای تامین برق و آب این طرح بود.

اعطای ٢٥٠٠ میلیارد تومان به شهرداریها در جهت تادیه مطالبات آنان از دیگر مصوبات نشست قبل هیات دولت بود که سخنگوی دولت به آن اشاره کرد و گفت: این مبلغ هنوز اختصاص داده نشده است و اولویت با شهرهای کوچک است.

** سفرهای استانی رییس جمهور پایان یافت

نوبخت با بیان اینکه سفر استانی رییس جمهور پایان یافته است، گفت:  تهران به جهت وسعت دو سفر داشتیم و سفر دیگر مربوط به استان تهران است.

وی افزود: خودم پایان هر هفته در سفر استانی هستم و این سفرها عمدتا بازدید عینی و عملی از پیشرفت طرح های استانی است.

** اختصاص بودجه ٣٧١ هزار میلیاردی برای سال ٩٦

عمده رقم ها برای امور رفاه اجتماعی ٧٣ و نیم میلیارد تومان و بعد برای پژوهش و تحقیقات  با ٥٥ میلیارد و هشتصد هزار تومان، دفاعی امنیتی ٥١ میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان و سلامت با ٤٨ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان چهار أموری است که بیشترین قلم پول به آنجا می رود.

وی ادامه داد: بودجه ٢١٠ هزار میلیارد تومانی در سال ٩٢ را به ٣٧١ هزار میلیارد تومان در سال ٩٦ رساندیم.

به گفته وی، این بودجه بخشی از محل منابع عمومی ٣٢٠ هزار میلیارد تومان و ٥١ هزار میلیارد تومان از محل درآمد اختصاصی تامین خواهد شد.

** دولت منتظر اعلام نتایج از قوه قضاییه درباره بابک زنجانی است 

معاون دولت تدبیر و امید درباره پرونده بابک زنجانی و اینکه چرا دولت از برخی مقامات دولت قبل بدلیل حضور در موضوع بابک زنجانی شکایت نکرده است، گفت: دولت دنبال این پرونده است و  تمام مدارک و مستندات را به قوه قضاییه اعلام کرده است .

وی ادامه داد: جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی هم داریم که حجت الاسلام اژه ای گزارشی درباره بابک زنجانی ارائه کرده است.

نوبخت با بیان اینکه دولت منتظر اعلام نتایج از قوه قضاییه است، درباره میزان پول دریافتی از بابک زنجانی افزود: پولی به ازا نداشتیم و بخشی در قالب ساختمان و ملک است.

** تبدیل شدن واحد پولی به تومان باید از مصوبه مجلس عبور کند

نوبخت درباره تغییر واحد پولی گفت: ماده ای در قانون بانک مرکزی راجع به واحد پول است و مردم هم از ریال فقط روی کاغذ استفاده می کنند.

وی افزود: این قرار نیست مشکلات اقتصادی را رفع کند و بیشتر محاسبات تومانی می شود و برای مردم آسان تَر است؛ ضمن اینکه این مصوبه باید به تایید مجلس برسد.

** سانحه قطار سمنان

نوبخت درباره سانحه قطار سمنان گفت: این قضیه تلخ در حال بررسی است و وقتی به علل این سانحه غم انگیز برسیم گزارش می دهیم .

وی ادامه داد: اینکه نماینده ای مطلبی گفت مسئولیتش با خودش است.

نوبخت درباره افزایش ١٠ درصدی حقوق بازنشستگی هم گفت: این افزایش هم به طور کلی و عام است.

وی افزود: آن هایی که زیر یک و نیم میلیون دریافت می کردند در سال گذشته ٢٠ درصد به حقوقشان اضافه کردیم.

امسال قرار شد تعادلی بین بازنشستگان و کارمندان داشته باشیم که هزار میلیارد تومان است.

** تدوین نشدن آیین نامه اجرایی قانون قاچاق کالا وارز

نوبخت در پاسخ به این سوْال که با وجود گذشت بیش از یکسال از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هنوز آیین نامه اجرایی بدین منظور در دولت تصویب و اجرایی نشده است، گفت: تشکر می کنم یادآوری کردید فعلا چیزی در ذهن ندارم اما موضوع را پیگیری می کنم.

وی درباره بازگشت روستاییان به روستاها و ایجاد اشتغال برای آنان، اظهار کرد: یک و نیم میلیارد دلار برای کمک به اشتغال روستاییان  و در بودجه ٩٦ هم هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.