رئیس جمهور گفت: ایران امنیت عراق را امنیت خود می داند، با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می دانیم و معتقدیم امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز چهارشنبه در گفتگوی تلفنی با « برهم صالح » رئیس جمهور عراق با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم این کشور مسلمان همسایه، با اعلام حمایت جمهوری اسلامی از ثبات، امنیت و استقلال و تمامیت ارضی عراق، تصریح کرد: تقویت عزت و اقتدار و تحکیم استقلال عراق و ارتقاء جایگاه منطقه ای و بین المللی این کشور از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایران امنیت عراق را امنیت خود می داند، اظهار داشت: با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می دانیم و معتقدیم امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم بازی دو گانه ای دارند و عملکرد آنان در مرزهای عراق و سوریه مبهم است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته اند و حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کمکی به برقراری صلح و ثبات نکرده است.

روحانی در ادامه این گفتگ, با تاکید بر لزوم تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی از جمله پروژه راه آهن شلمچه – بصره و اتصال راه آهن دو کشور، افزود : ایران و عراق می توانند با توجه به ظرفیت های اقتصادی خود به عنوان دو اقتصاد مکمل همکاری با یکدیگر را توسعه داده و با تقویت حمل و نقل کالا و ترانزیت، حجم مبادلات و روابط تجاری را افزایش دهند.

رئیس جمهور عراق نیز در این مکالمه تلفنی با تبریک متقابل ماه مبارک رمضان به دولت و مردم ایران، روابط با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی و رو به توسعه دانست و با توجه به اشتراکات دیرینه فرهنگی و تاریخی میان دو کشور بر تقویت و تحکیم روابط در همه زمینه ها بویژه روابط اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

وی تاکید کرد: دولت عراق مصمم است تمامی توافقات در حوزه های مختلف میان دو کشور با جدیت پیگیری و عملیاتی شود که این موضوع به نفع هردو کشور و منطقه خواهد بود.

برهم صالح همچنین با اشاره به اهمیت برقراری صلح و ثبات در منطقه و همکاری همه کشورهای همسایه برای تحقق این هدف، گفت: تصمیم دولت عراق برای پایان دادن به حضور نظامیان خارجی در این کشور جدی است و در این زمینه مذاکرات راهبردی و مستمر با آمریکایی ها انجام گرفته که تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد یافت.