نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید هزینه‌های سبد خانواده از جمله هزینه‌هایی مثل سلامت، مسکن و کالاهای اساسی کاهش پیدا کند، هزینه مربوط به کالاهای اساسی را باید با خودکفایی کم کنیم به نحوی که باید وابستگی این کالاها را به ارز و دلار قطع کنیم.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی در ساختمان سیمای رسانه ملی، گفت: از اولویت‌های دولت مسئله معیشت مردم است و دغدغه مردم نسبت به سفره شان باید کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید هزینه‌های سبد خانواده از جمله هزینه‌هایی مثل سلامت، مسکن و کالاهای اساسی کاهش پیدا کند، افزود: هزینه مربوط به کالاهای اساسی را باید با خودکفایی کم کنیم به نحوی که باید وابستگی این کالاها را به ارز و دلار قطع کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: عمده مشکل کالاهای اساسی بیشتر در خصوص نهاده‌های دامی و خوراک دامی طیور است که از خارج از کشور وارد می‌شود و امروز متاسفانه بیش از ۷۰ درصد از این نهاده‌ها از خارج از کشور وارد می‌شود این یعنی بند کردن سفره مردم به نوسانات قیمت ارز و مشکلاتی که در این خصوص به وجود می‌آید.

رئیسی گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم تا هم نهاده‌های دامی و هم کالاهای اساسی را به یک استقلال واقعی در کشور برسانیم تا دیگر گوشت، مرغ، مواد لبنی، برنج، روغن و گندم و جو با مشکل تامین مواجه نشود.

وی افزود: به عنوان مثال برای گندم در کشور جشن استقلال و خودکفایی گرفته شد، اما امروز باید دوباره گندم وارد کنیم این یعنی اینکه یا آن جشن‌ها دروغ بوده یا محاسبات غلط بوده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: خرید تضمینی از مردم دچار مشکل شد و کشاورزان به ناچار یا باید محصول خود را به دلالان بفروشند یا در نهایت خوراک دام بشود.

رئیسی ادامه داد: وقتی به قیمت واردات گندم نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که خیلی بیشتر از آن درآمدی است که ما باید از کشاورز می‌خریدیم.

وی با اشاره به اینکه برای کشاورز و تولید کننده بدترین شرایط، عدم ثبات در بازار است، گفت: امروز کار برای کشاورز و تولید کننده قابل پیش‌بینی نیست و در بازار نه خرید قابل پیش بینی است و نه فروش و به نوعی بازار اقتصاد کشور شرطی شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برای حل مشکل کالاهای اساسی باید هر چه زودتر خودکفا بشویم و البته این امر زمان بر است و ما باید زنجیر تامین و تولید تا مصرف را نظارت کنیم و دولت موظف است این زنجیره را بدرستی هدایت کند.

رئیسی تاکید کرد: امروز هم تولید کننده فریاد می‌زند و هم مصرف کننده؛ وظیفه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده چیست؟

وی گفت: نظارت تمام‌عیار بر زنجیره تولید تا توزیع کالاهای اساسی می‌تواند به این بازار در کوتاه مدت ثبات دهد و در کنار آن باید سامانه‌ها فعال شود و نظارت در بنادر و گمرکات و در بانک مرکزی و بازار ارز جریان پیدا کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم، کسانی که روزی صادر کننده بودند و به آن‌ها جایزه داده شده امروز به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند و این دوگانگی مورد قبول نیست و باید مشکلات صادرکنندگان به هر طریق ممکن حل شود.

رئیسی تاکید کرد: در زمینه سلامت باید هزینه‌ها کاسته شود و امروز ۴۳ درصد از جیب مردم هزینه می‌شود و باید به ۲۰ درصد برسد و سازوکار آن وجود دارد و در این باره مطالعات لازم انجام شده است.

وی در خصوص هزینه‌های مسکن هم گفت: با امکانات موجود در کشور و زمین و تسهیلات می‌شود هزینه مسکن را به ۳۰ درصد کاهش داد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره مبارزه با گرانفروشی نیز، افزود: حل مشکل گرانی را نباید به تعزیرات و دستگاه قضا سپرد بلکه اول باید نظارت‌ها کامل شود تا گرانفروشی صورت نگیرد.

رئیسی گفت: در صنایع بالا دستی و خودرو مشکل این است که قیمت گذاری‌ها عادلانه نیست و همین موجب می‌شود تا خودرو وارد بازار سیاه شود.

وی تصریح کرد: دولت باید اشراف کامل بر بازار ارز داشته باشد تا جلوی سوداگری‌ها گرفته شود و باید فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد را بی جاذبه کرد، باید کاری کنیم تا کسی سراغ ارز، طلا و زمین برای سودجویی نرود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره فعالیت‌های رسانه ملی هم گفت: تشکر ویژه می‌کنم از صدا و سیما به خاطر اینکه شرایطی را ایجاد کرد تا نامزدها بتوانند با تمام استان‌ها ارتباط برقرار کنند.

رئیسی افزود: از زمانی که در دستگاه قضایی وارد شدم سفرهای استانی را شروع کردم و اگر مسئله کرونا نبود، همه استان‌های کشور را تا امروز رفته بودم.

وی افزود: اگر توفیق پیدا کنم در دولت آینده حضور داشته باشم از ابتدای شروع به کار دولت سفرهای استانی را آغاز می‌کنم و این وظیفه رئیس دولت است که در میدان باشد و تمام استان‌های کشور را مورد رصد قرار دهد و مشکلات را بررسی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در چهار سال دولت تقریباً دو بار می‌شود به هر استان سفر کرد.

رئیسی خطاب به مدیرانی که در اتاق‌های خود نشستند و از دور برای کل کشور تصمیم می‌گیرند، افزود: این شیوه مدیریت میدانی و مردمی نیست و باید با مردم ارتباط برقرار کرد.