کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: راهکار خنثی سازی اقدامات انگلیس در منطقه، مذاکره با اعضای شورای همکاری خلیج فارس است.

سید هادی افقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در مورد برنامههای انگلیس برای حضور در خلیج فارس به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: دولت انگلیس بنیان گذار و طراح کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس است. این کشور همچنین نقش بسزایی در شکل دهی به وهابیت و پیوند با آل سعود داشت. از این رو رهبران این کشورها احساس نوستالوژیکی به لندن دارند.

وی ادامه داد: سفر ترزا می به خلیج فارس و اعلام تقویت همکاری های امنیتی و نظامی با اعضای شورای همکاری نیز در شرایطی صورت گرفت که بنا به استراتژی کوچ شرقی اوباما و سخنان ترامپ، دیگر اولویت کاخ سفید اعراب این منطقه نیستند. با این حال اعضای شورا هم متحد نیستند و ترزا می تلاش دارد این تضادها را به حداقل برساند.

افقهی راهکار خنثی سازی سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن انگلیس را مذاکره دانست و گفت: الگوی گفتگو با گروه 1+5 می تواند در رفع تنش های منطقه به کار گرفته شود. به ویژه آنکه میان ایران و شورای همکاری اشتراکات زیادی نسبت به اعضای شورای امنیت وجود دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین تقویت اقتصاد مقاومتی در داخل و ارتقا بنیه داخلی را راهکار دیگر مقابله با سیاست های تنش آمیز غرب در خلیج فارس برشمرد.