رئیس‌جمهور گفت:‌ ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی آماده حضور و فعالیت گسترده تر در ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد در خصوص اهداف و اهمیت این سفر تأکید کرد: روابط نزدیک با همسایگان جزء سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بوده که از لحاظ اقتصادی و امنیت ملی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به همسایگی ایران با کشورهای آسیای میانه و قفقاز، گفت: دیدار از سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به دعوت رسمی و در پاسخ به سفر روسای جمهور این کشورها به تهران، انجام می‌گیرد.

رئیس‌جمهور بر ضرورت گسترش و تعمیق روابط بسیار خوب ایران با این سه کشور، تأکید کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی آماده حضور و فعالیت گسترده تر در این کشورها است و در حال حاضر ده‌ها شرکت ایرانی در این سه کشور  فعالیت می کنند.

روحانی با اشاره به عضویت این سه کشور در مجمع اقتصادی «اوراسیا» و روابط نزدیک‌ ایران با این مجموعه در سال‌های گذشته، افزود: به دنبال روابط اقتصادی گسترده تر با تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد با این کشورها هستیم.

وی با بیان اینکه ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان جزو کریدور ایران به غرب، شرق و شمال هستند، گفت: از طریق ارمنستان به دریای سیاه و اروپا، از قزاقستان به کشورهای شمالی و غربی دسترسی خواهیم داشت. همچنین چین نیز از طریق قرقیزستان به دنبال اتصال خط راه‌آهن به تاجیکستان، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: قرار گرفتن این سه کشور در این مسیر کریدوری شمال و چین برای جمهوری اسلامی ایران، حائز اهمیت می‌باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه در این سفرها در خصوص وحدت و اتحاد، مسایل منطقه‌ای، تروریسم و ناامنی بحث و تبادل نظر خواهد شد، اظهار داشت: استحکام روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با این کشورها در سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین‌المللی به نفع کشور است.

وی با اشاره به فرهنگ و تمدن مشترک جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان، اظهار داشت: امیدواریم در این سفر شاهد تقویت روابط بهتر فرهنگی با این کشورها باشیم.

رئیس‌‌جمهور به برگزاری همایش‌های بازرگانی، تجاری و اقتصادی و همچنین همراهی عده‌ای از بازرگانان، تجار و کارآفرینان بخش خصوصی در این سفر اشاره و تصریح کرد: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به دنبال اجرای سیاست‌های اصل 44 و ارتقاء بخش خصوصی است که برای رونق اقتصادی کشور باید بخش خصوصی بیش از گذشته فعال شود.

روحانی در نخستین مرحله از سفر خود از ایروان پایتخت ارمنستان دیدار می‌کند.