رئیس جمهور گفت: ما به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم اما اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و سفره مردم را به اراده بیگانگان گره نمی‌ زنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در مراسم تنفیذ، اظهار داشت: شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از حکم رهبر انقلاب این بود که دست مبارک ایشان را می بوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد.

وی افزود: سر بر آستان ربوبی می‌سایم و شکر نعمت های بسیارش را به ویژه اعتماد مردم و رهبر انقلاب را به جا میاورم.

آیت الله رئیسی افزود: مسئله کسری بودجه،  بازار سرمایه و بورس ،  مسئله مهم کنترل تورم و گرانی ها و کرونا که امروز موجب نگرانی مردم عزیزمان است و از همه مهم تر  مسئله آب و برق و بسیاری از نیازمندی هایی که امرزو وجود دارد را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می کنم اما کارهای زیادی پیش روی دولت ما قرار دارد.

آیت الله رئیسی گفت: به مردم اطمینان می دهم مسائل کشور و راهکارهای آن به خوبی شناسایی شده است.

آیت الله رئیسی گفت: خورشید تابناک مردم سالاری دینی بیش از 40 سال در این سرزمین با هدایت امام(ره)  بزرگوار و عظیم الشان مان و با همت مردم بزرگ و وظیفه شناس طلوع کرد.

وی ادامه داد: مدل حکمرانی نوینی به عالم عرضه شد، در این مدل حکمرانی نو امر دین در کنار دنیا، امر علم در کنار اخلاق، امر عدالت در کنار پیشرفت، امر عزت در کنار رفاه، وجود دارد  تا بدانند پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را و بدانند دین می تواند در متن زنگی معاصر حکومت کند و تمام شعون زندگی انسان را اداره کند و در یک کلام جمهوریت در کنار اسلامیت، استقلال در کنار آزادی درهم آمیخت و این آمیختگی برای جامعه اسلامی ما و برای عالم مدل نوینی از حکمرانی را عرضه کرد.

رئیس جمهور گفت: دولتمردان و مسئولان و مردم عزیز در این 40 سال در راستای مردم سالاری دینی بسیار تلاش کردند. 

وی افزود: در این 40 سال آنجا که توجه به رهنمودهای امام و رهبری  و سیاست های نظام شد ، حوزه پیشرفت ، اقتدار و ارتقا وجود داشت  و آنجا که بی توجهی و یا کم توجهی به رهنمودهای رهبری و امام (ره) و سیاست های مصوب نظام شد،  حوزه مشکلات و کاستی ها و گله مندی های مردم بود.

آیت الله رئیسی افزود: نسبت به همه خدماتی که تاکنون در این 40 ساله انجام شده است و همه کسانی که در پیشرفت این کشور نقش داشتند صمیمانه سپاسگذار باشم و نسبت به همه کسانی که خدمت کردند ادای احترام  میکنم.

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات 28 خرداد ماه، تصریح کرد: انتخابات 28 خرداد جلوه ای از مردم سالاری دینی بود و در این انتخابات مردم علیرغم همه دشمنی های دشمنان ، وضعیت بهداشتی و کرونایی، حضوری باشکوه داشتند لذا حماسه های بزرگ خلق کردند، حماسه ای که دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوار کرد.

وی ادامه داد: در حماسه 28 خرداد همه مردم نقش داشتند بنابراین باید همه اقشار و مردم عزیز مان و از همه گویش ها و به ویژه آنانی که مردم را به مشارکت دعوت کردند و از عزیزانی که نقش آفرین بودند که در راس آنها رهبری عزیزمان می باشد تشکر کنم.

آیت الله رئیسی بیان داشت: حماسه مردم پیام هایی از جمله تحول خواهی، عدالتخواهی، مبارزه با فساد و فقر و تبعیض به همراه داشت.پیام مردم در 28 خرداد ماه پیام اجرای سیاست های اعلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، پیام توجه به ارزش های والای انقلاب اسلامی و پاسداری و پاسداشت خون مطهر شهیدان بود.

وی گفت: پیام 28 خرداد پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بود. مردم با رای خود خواستند تا به رانت خواری ها و هرگونه ضد ارزشی که هیچ گونه تناسبی با ارزش ها در این کشور ندارد، پایان داده شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: پیام مردم پیام تغییر وضع موجود بود؛ شرایط وضعیتی که در آن قرار داریم، وضعیت اقتصادی، تورم بیش از 44 درصد، شرایط رشد نقدینگی 680درصدی، علاج مشکلات کسری بودجه 450 هرزار میلیاردی و همچنین  بدهی های دولت از سال 94 سه برابر شدن و مشکلات بسیاری که در زندگی مردم اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه ما وضعیت مردم را مناسب نمی بینیم گفت:  به دلیل دشمنی دشمنان و کاستی هایی که از درون داشته ایم وضع موجود اینگونه شده است، مسئله بیکاری و مسکن و مسائلی که مردم نسبت به آن گله مند هستند باید رفع گردد.

رئیس جمهور افزود: آنچه که مردم از دولت جدید خواسته اند یک تحول است، بنابراین این تحول اجتناب ناپذیر است و برنامه دولت «برنامه تحول» است و باید اتفاق افتد.

وی با بیان اینکه برنامه تحول مستند  به سند بیانیه گام دوم انقلاب است،  اظهار کرد: در این سند که رهبر انقلاب بسیار حکیمانه نوشته اند هم وضع موجود به خوبی ترسیم شده و هم وضع مطلوب لذا ما باید وضع موجود و وضع مطلوب را درست ببینیم و فاصله وضع موجود با مطلوب را کمتر کنیم و به وضعیت مورد انتظار مردم یعنی تحقق فراز های بیانیه گام دوم انقلاب برسیم.

ایت الله رئیسی گفت: ما حتما سفره مردم و اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و به بیگانگان گره نخواهیم زد.

وی ادامه داد: مسئله کسری بودجه،  بازار سرمایه و بورس ،  مسئله مهم کنترل تورم و گرانی ها و کرونا که امروز موجب نگرانی مردم عزیزمان است و از همه مهم تر  مسئله آب و برق و بسیاری از نیازمندی هایی که امرزو وجود دارد را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می کنم اما کارهای زیادی از امروز پیش روی دولت ما قرار دارد.

آیت الله رئیسی بیان کرد: یک برنامه تحولی آنی و کوتاه مدت تنظیم کرده ایم که حدود 10 مسئله جدی وجود دارد که دولت با آنها مواجه است.  به مردم اطمینان می دهم مسائل کشور و راهکارهای آن به خوبی شناسایی شده است.

وی گفت: نسبت به برنامه تحولی چهارساله دولت که زمینه برنامه هفتم در کشور خواهد بود و به زودی در اختیار نخبگان و صاحبنظران قرار خواهد گرفت.

 رئیس جمهور افزود: در این برنامه تحولی امید داریم همه دغدغه مندان بدون نگاه به خط و جناح و گروه سیاسی و بدون نگاه به اینکه از کدام قوم و قبیله و کدام حوزه هستند، دلسوزی شود. امروز راه برای برون رفت از مشکلات کاملا وجود دارد. ملت عزیز ما و جوانان برومند ما وضعیت را متحول خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم وضع به نفع مردم و ارزش های انقلاب اسلامی و انچه مورد توقع رهبری ومردم و خانوادهای معظم شهداست تغییر کند.

آیت الله رئیسی در پایان تاکید کرد: پروردگارا تو خوب میدانی حضور من در این عرصه با چه انگیزه ای صورت گرفت اگر نبود اجرای کلمه عدالت، اگر نبود خدمت به مردم، ایجاد گشایش حضور در این عرصه برای من معنا نداشت.خدایا ت  از  آشکار و نهان آگاهی و از نیت و انگیزه ما آگاه هستی ما را مدد کن.