رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید از حاشیه خارج و وارد متن شود، گفت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید اجرا شود.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رییس‌جمهوری، سید ابراهیم رییسی در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بعد از حدود ۱۰ سال به ریاست رییس جمهور برگزار شده است، با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه و تربیت نسل آینده ساز کشور، اظهار داشت: آنچه برای حیات، تربیت و تعالی انسان ضروری است در مجموعه آموزش و پرورش نهادینه شده است.

رییس‌جمهوری در ادامه شورای عالی آموزش و پرورش را بهترین جا برای بحث و بررسی موضوعات مرتبط با این حوزه و بهترین جایگاه مشورتی درمورد طرح‌ها و لوایج قانونی مربوط به آموزش و پرورش دانست و افزود: باید توجه داشته باشیم و بدانیم که نسبت شورای عالی آموزش و پرورش با نهادهای عالی تصمیم‌گیری همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، چیست.

رییس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این شورا سیاست اجرای قانون درحوزه تعلیم و تربیت را برعهده دارد، گفت: هر موضوعی که با آموزش و پرورش ارتباط دارد باید ابتدا در این شورا بررسی و کارشناسی شده و بعد برای تصمیم‌گیری به نهادهای بالادستی و تصمیم گیرنده ارجاع شود. دیگر هیچ امری مربوط به آموزش و پرورش بدون طرح در شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نخواهد شد.

رییسی نسبت بین شورای عالی آموزش و پرورش و اعضا و وزیران شرکت کننده در جلسات این شورا را دیگر موضوع مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان و با تاکید بر اینکه نسبت بین دستگاه ها و آموزش و پرورش باید روشن شود، خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید از حاشیه خارج شده و وارد متن تصمیم گیری‌ها درمورد این حوزه شود.

رییس دولت سیزدهم اعضای شورای عالی آموزش و پرورش را بهترین افراد برای ارائه نظرات مشورتی کارشناسی و تخصصی درمورد این حوزه دانست و ادامه داد: این شورا پشتوانه نظری و کارشناسی خوبی برای بررسی مسائل و ارائه راهکار برای حل مشکلات تعلیم و تربیت جامعه است.

آموزش و پرورش آینده کشور را تضمین می‌کند

رییس جمهوری با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند توسعه پایدار و آینده کشور را تضمین کند، توجه ویژه دولت به این حوزه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: شکی نیست که محور آموزش و پرورش "معلم" است و باید شان، منزلت، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود.

رییسی، با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان ، گفت: در بحث رتبه‌بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تفاوت بین استفاده از تجارب دیگران و سندنویسی و نسخه نویسی، اشاره کرد و گفت: ما در موضوعات مهم و بنیادین از جمله تحول در آموزش و پرورش از همه تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم و هیچ حد و مرزی در این زمینه نداریم اما سند نویسی خودمان را داریم و نباید دنبال اجرای سندی برویم که نقشی در تنظیم و تدوین آن نداشته‌ایم و متناسب با باورها و فرهنگ کشور ما تنظیم نشده است.

شورای عالی آموزش و پرورش در مورد سند تحول بنیادین کمک کند

رییسی خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید در مورد سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و مورد نظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش‌ها و لایه‌های آموزش و پرورش باید حس تحول و تحول‌گرایی پیدا کند و مدارس ما تحول محور و تربیت محور باشد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت اجرای عدالت آموزشی و فراهم کردن امکانات لازم برای همه دانش آموزان کشور در بهره‌مندی از خدمات آموزشی به‌ویژه آموزش مجازی از طریق شبکه شاد در دوران شیوع کرونا، اظهار داشت: اینکه همه دانش آموزان در سراسر کشور به آموزش دسترسی داشته باشند و دانش آموزی بخاطر محرومیت از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی از تحصیل محروم نشود، وظیفه ما است.

رییسی همچنین تاکید کرد: جایگاه آموزش و پرورش در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور باید تعریف شود و مسائل و مشکلات معیشتی معلمان را یک بار برای همیشه حل کنیم تا مسئله اصلی آموزش و پرورش ما مسئله مالی و معیشتی نباشد.

رییس‌جمهوری همچنین بر تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت و آموزش معلمان نظام آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: نیروی متخصص و متعهد مورد نیاز آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت آینده سازان کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین شود.

در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم و هزارمین جلسه این شورا از بدو تاسیس، اعضای شورا با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه به ریاست رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی آموزش و پرورش که بعد از حدود ۱۰ سال انجام شده است، تداوم این جلسات را موجب تسریع در حل مشکلات آموزش و پرورش و حوزه تعلیم و تربیت کشور دانستند.

در این جلسه ماده واحده تشکیل ستاد هماهنگی و اجرایی سند تحول آموزش و پرورش در ذیل شورای عالی آموزش و پرورش با هدف تحقق اجرای سند تحول با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.